spørgsmål jeg er i tvivl om som konvertit.

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

spørgsmål jeg er i tvivl om som konvertit.

Indlægby Mila » fre dec 09, 2011 16:26

Assalamu Alaykum Warahmatullah

Jeg har 2 spørgsmål, jeg er i tvivl om.

1. Er det tilladt for en muslim, at bede hos sine ikke-muslimske forældre, i et rum hvor der kan være spist svinekød.

2. Er det tilladt at spise mad, fra gryder/pander hos sine ikke-muslimske forældre, når det er vasket af.

fred.
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 5 perler

Re: spørgsmål jeg er i tvivl om som konvertit.

Indlægby Zana » lør dec 10, 2011 01:41

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Du er velkommen, kære søster :)

1) Umiddelbart burde det ikke influere gyldigheden af ens bøn så længe, at kriterierne for at påbegynde bønnen er til stede (udover hvad der selvfølgelig kræves i selve bønnen). Altså, så længe selve bedestedet, din krop og dit tøj er rent, at du vender mod Qibla, at tiden for bønnen er gået ind osv., burde det ikke have en påvirkning, at der tilfældigvis i det rum du beder i, er blevet spist svinekød. Men har man valget mellem to rum, er det nok et bedre alternativ at bede i det rum, der ikke er blevet spist i tilfælde af, at man føler det vil distrahere én (f.eks. hvis lugten er stærk).

2) Nedenstående er lignende spørgsmål, og hvor der bliver gentaget et vigtigt princip: At tvivl ikke ophæver sikkerhed, hvilket vil sige at det kun er når tvivlen er rimelig begrundet, at man skal handle efter den. Der vil det være bedst at være påpasselig.

Håber dog andre kan svare på dit konkrete spørgsmål. Jeg kan kun oplyse om det, jeg husker fra undervisning (ifølge Hanafi-lovskolen), at hvis man har noget urent vand, der kommer i kontakt med noget rent vand, vil alt vandet anses for værende urent. Og svinekød er jo urent (najis). Så hvis f.eks. de gryder og pander bliver sat ind i en opvaskemaskine med rent vand, og det rene vand kommer i berøring med f.eks. andre pander hvor der er svinekød på, anses alt vandet jo for at være urent. Og hvis de gryder og pander ikke bliver vasket igen efterfølgende, vil de stadig være urene og det kan man ikke spise af. Andre Hanafier må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl.

http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 4&CATE=106
Eating from the same plate as a non-Muslim

http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD=7&ID=422&CATE=29
Eating At a Non-Muslim's: What about filth?

http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 49&CATE=30
New house: cleaning things used by non-Muslims, and sunnas for new houses

Og Allah Den Ophøjede ved bedst.
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
FÃ¥et : 41 perler

Re: spørgsmål jeg er i tvivl om som konvertit.

Indlægby Mila » lør dec 10, 2011 12:52

salam alaikum søster.

tak for dit svar. jeg valgte at sende mine spørgsmål til haya, da det er mere sikkert.

og jeg fik dette svar ;

Walaikum Salam,

1) Det er tilladt at bede i et sådan rum. At der har været spist svinekød i rummet vil ikke få indflydelse på bønnen.

2) Så længe det er rengjort, så kan man sagtens bruge bestik, tallerkener, pander, gryder mm. Man kan bare ikke bruge dem samtidigt med at svinekød eller svinekødsrester er på det. Men hvis det er vasket og rengjort, så er det væk og man vil derefter sagtens kunne bruge det selv, også selvom der engang har været spist svinekød med det.

Wassalamu Alaykum Waseem Hussain Haya.dk
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 5 perler

Lignende emner

Tilbage til Islam