Vill bae dele noget med jer :D

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Vill bae dele noget med jer :D

Indlægby rs16 » lør dec 03, 2011 00:20

Salam aleikum

Jeg sad lige og snakkede med min mor om noget jeg synes det var mærkeligt, at mine muslimske veninder og klassekamrater spise ting som de godt ved indeholder spor af svin.. men så undrede mig også over om pebernødder er haram og det var det så.

Lyst brød: emulgator E471 og 472e, Skumfiduser: gelatine, Lakrids: gelatine, Vingummi: gelatine, Mariekiks: E472e, Mazarintærte: E471, Bag-selv-boller: E481, Skaldyrssalat: gelatine, Is: diglycerider af fedtsyrer, Pind-is: E471, Yoghurt: gelatine, Flødeskum på dåse: E471, Æbleskiver: E471, Pebernødder: E471, Flødeboller: E492,

http://pictureperfect.urbanblog.dk/2009 ... e-ved-det/

Jeg tænkte at måske var der nogle som ikke vidste det, så jeg ville bare dele den med jer ;)
rs16

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 3 perler
Fået : 0 perle

Re: Vill bae dele noget med jer :D

Indlægby Dean » lør dec 03, 2011 01:19

Waaleikum assalam warahmatAllah,

E471 kan både være fra animalsk og vegetabilsk oprindelse. Man kan derfor ikke gå ud fra, at pebernødderne er haram uden nærmere undersøgelse.
Brugeravatar
Dean
Den Sunde

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
Fået : 4 perler

Indlægby Hanar Hamid » lør dec 03, 2011 01:34

Salam u aleikum :)
Barakallahu feeki! Dog skal vi ikke glemme, at det ikke er i alle tilfælde, at alle de nævnte varenumre indeholder svin. Bl.a. E471 kan både stamme fra dyr og planter.

http://www.islam.dk/content.asp?art_id=70 - En oversigt over E-numre (hvor der også står, at nogle af E-numrene enten stammer fra dyr eller planter).

Men det er da lidt svært og bare drage sådan en konklusion, hvis varer fra hver enkelte producent er blevet tjekket? Bl.a. pebernødder er der Karen Volf og en masse andre producenter.
Og hvis man søger efter "E471 gris" og tjekker kommentarerne til artiklen fra 24timer (den hedder fødevarer med svin), så kan man i en af dem se, at en kvinde har skrevet, at hun kontaktede Aldi vedr. deres is, og de så svarede, at deres is, der indeholder E471/E472, er vegetabilske :)

P.S. Malacos Godt&Blandet indeholder ikke gelatine, selvom posen indeholder vingummi og lakrids ;)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Hanar Hamid » lør dec 03, 2011 01:35

Hahah sorry jeg kan se, at mit indlæg også indeholder noget af det, som Dean har skrevet :)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Indlægby Ameera » lør dec 03, 2011 03:38

As-salamu 'alaykum,

Som en tilføjelse, er her en nyttig oversigt, hvor forskellige fødevarer, drikkevarer, medicin, spisesteder osv., er blevet undersøgt :)

Islamisk.dk
http://islamisk.dk/default.asp?side=enumre

Mht. vingummi, så kan de stadig indeholde rødt farvestof (E120, også kaldet carmin), der stammer fra et insekt, hvilket ikke er tilladt indenfor Hanafi-lovskolen.
Ameera

Givet : 12 perler
Fået : 6 perler

Indlægby Hanar Hamid » lør dec 03, 2011 04:46

OMG panodil er så også haram :o
Hanar Hamid

Indlægby Ameera » lør dec 03, 2011 05:16

Panodil indeholder E904, også kaldet shellak, ja.

http://islamisk.dk/default.asp?side=enumre&e_id=16

Men der findes jo alternativer, al-hamduliLlah :)
Ameera

Givet : 12 perler
Fået : 6 perler

Indlægby Muslimaa » søn dec 04, 2011 19:07

Panodil er haram? hahaha, sorry , men den var altså ny...
Kom med ordenlige kilder , tak .
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Hanar Hamid » man dec 05, 2011 01:31

Ameera har sat linket ind, hvor der står:

Panodiltabletten indeholder stoffet shellac/shellak (dvs E904), som er af animalsk oprindelse. Derudover oplyses at produktet indeholder ethanol (dvs. alkohol) da logoet på selve tabletten består af 96% ethanol.

http://islamisk.dk/default.asp?side=enumre&e_id=16

Derfor er det haram :) Islamisk.dk er også et af de kilder, vi må linke til herinde, så den er troværdig
Hanar Hamid

Lignende emner

Tilbage til Islam