Nasheed med musik?

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Nasheed med musik?

Indlægby Na3ima » man okt 17, 2011 19:39

As-salaam aliakum wa rahmatullahi wa barakatu ya ikhwaani :)
InshaAllah I er i jeres bedste Helbred og Imaan.

Jeg har lige et spørgsmål om nasheed osv, så tillad mig at spørge. Er det ikke haram at lytte til nasheed med muskik? ya3ni at der er melodi, hvad siger Islam om det? Har altid fået at vide, at nasheed med muslik er haram, det er haram at lytte til musik. Men så tænkte jeg på sådan nogle nasheed som Sami Yusuf og Mahar Zain. Og der var andre som sagde at det er i orden, så længe lyrikken handler kun om Islam, men nu er jeg forvirret.

SÃ¥ hvad siger mon Islam om det, og nogle beviser tak jazakaAllahu kheyr..
O Allah forgive my sins of which You are aware and if I repeat it then forgive me again. O Allah! I couldn't get an opportunity to fulfill the covenants done against my evil deeds, forgive these sins too. O Allah forgive the sins done by the action of eyes, mistake of the lips, negligence of the heart and by the movement of the tongue.
Na3ima

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Nasheed med musik?

Indlægby Musliman » tirs okt 18, 2011 23:37

Wa alaykum as-salam

Det er ikke lyrikken der gør musik haram, det er instrumenterne.

Shaykh Amjad Rasheed (shafi'i):
kilde: http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 4&CATE=389

Husk at oprette lignende tråde i islam-kategorien fremover.
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 74 perler
FÃ¥et : 56 perler

Indlægby CanerK » tors okt 20, 2011 00:02

Musliman skrev:Wa alaykum as-salam

Det er ikke lyrikken der gør musik haram, det er instrumenterne.

Shaykh Amjad Rasheed (shafi'i):
kilde: http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 4&CATE=389

Husk at oprette lignende tråde i islam-kategorien fremover.

Men ham du har kilden fra han er shafi og de må nogle ting vi ikke må og omvendt.

Min personlige mening er at nasheed er en god ting det kalder folk til iman så jeg ser intet problem i det jeg lytter selv til nasheeds og kuran osv og stopper ikke med det jeg forstår ikke at man skal stoppe med at lytte til nasheeds hvis det kalder folk til iman det giver så ikke rigtig mening. :vedikke:
[b]Allahümme inni es'elüke hubbeke ve hubbe men yuhibbuke ve'l amelellezi yübelliğuni hubbeke
Allahümmec'al hubbeke ehabbe ileyye min nefsi ve ehli ve minel mail barid[/b]

En dua fra Hz. Davud aleyyhi selam for at "vinde" Allahu Taelas kærlighed
Brugeravatar
CanerK

Givet : 3 perler
FÃ¥et : 2 perler

Indlægby Musliman » tors okt 20, 2011 09:11

As-salamu alaykum bror CanerK

Søsteren der spørger følger shafi'i-skolen.

Den stærkeste holdning i Hanafi-skolen er, at musik instrumenter ikke er tilladte (med undtagelse af daff). Det samme gælder Maliki-skolen og Hanbali-skolen.
http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 6&CATE=115

CanerK skrev:Min personlige mening er at nasheed er en god ting det kalder folk til iman så jeg ser intet problem i det jeg lytter selv til nasheeds og kuran osv og stopper ikke med det jeg forstår ikke at man skal stoppe med at lytte til nasheeds hvis det kalder folk til iman det giver så ikke rigtig mening.

Midlerne eller metoderne man bruger for at styrke sin Iman, bør være inden for Shari'as grænser.

Der er mange Nasheeds uden instrumenter på youtube.
Musliman
Islam Moderator

Givet : 74 perler
FÃ¥et : 56 perler

Indlægby Na3ima » tors okt 20, 2011 17:18

Musliman skrev:As-salamu alaykum bror CanerK

Søsteren der spørger følger shafi'i-skolen.

Jeg følger ingen bestemte skole, jeg blev bare forvirret over det og vidste ikke rigtig hvad man skulle vælge. men jeg er ved at undersøge de forskellige skole. Og jeg kunne ikke vælge uden det bare sunni.

Men jazakaAllahu kheyr for dit svar og jeg skal nok huske at oprette tråde i deres rigtig område..
O Allah forgive my sins of which You are aware and if I repeat it then forgive me again. O Allah! I couldn't get an opportunity to fulfill the covenants done against my evil deeds, forgive these sins too. O Allah forgive the sins done by the action of eyes, mistake of the lips, negligence of the heart and by the movement of the tongue.
Na3ima

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Lignende emner

Tilbage til Islam