MacD. halal / haram ??

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

MacD. halal / haram ??

Indlægby Mila » man okt 17, 2011 17:32

Salam alaikum alle sammen..

Jeg håber i kan hjælpe med dette spørgsmål.

Jeg har hørt at Mac donalds mad er haram.
Er dette rigtigt????

Fred :D
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 5 perler

Re: MacD. halal / haram ??

Indlægby Suzuki » man okt 17, 2011 17:48

Mila skrev:Salam alaikum alle sammen..

Jeg håber i kan hjælpe med dette spørgsmål.

Jeg har hørt at Mac donalds mad er haram.
Er dette rigtigt????

Fred :D

Alaikum el salaam

Så vidt jeg ved, så er det ikke alt, der er haram. Kødet har jeg hørt ikke er halal-slagtet. Du må gerne spise pommes frites. Fisk er altid halal (forstået på den måde, at en fisk ikke kan slagtes haram) MEN, har hørt, at det bliver stegt i noget friture, som også er det, de steger bacon i. Men ved ikke om dette er korrekt.
Håber der kommer nogen, som har mere styr på det end jeg, og retter mig, hvis jeg har sagt noget forket

W salaam
Brugeravatar
Suzuki

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Zahra R » man okt 17, 2011 23:39

Min lillesøster var manager på McD i nogle år. Af hvad jeg forstod fra hende så:
1- bacon bliver overhovedet ikke stegt. Det kommer i pakker og man tager handsker på når man serverer det med burger.
2- Fisk bliver stegt i en speciel maskine, som er firkantet for at holde fast på fiskefilet så den ikke falder ind i olien.
3- kødet bliver stegt i kødmaskinen, som er en stor maskine kun for kødet, da der ikke bliver brugt olie til kødet.
4- Pommes frits har deres egen maskine ligeledes. Dem har du selv set at udover pommes frits kan man ikke stege noget ind i.
5- Kylling og andet har hver deres egen maskine i og med at man ikke kan stege tingene sammen ellers vil lugten og smagen bive blandet sammen.

Det var mht mad.
Min personlig mening er at fast food i McD er usundt og ikke rigtig mad. Det er haram at skade sin krop :) Bortset fra at man ikke kan spise andet end fisk og pommes frits og de små forfærdelige ostetops, så er der ikke andet end fake milkshake.
Hvorfor ikke bruge pengene på noget, som er bedre for kroppen og værd for de penge man ellers lægger ud i McD.
I værste fald at man brænder for fast food, går man hen til sin lokale tyrkiske fastfood sælger og får sin burger og pommes frits derfra. Så han man også støttet "sit folk" økonomisk.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby Cabra » man okt 17, 2011 23:44

Kan man ikke få de der små gulerods-poser :D
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Zahra R » man okt 17, 2011 23:47

Ja fordi supermarkederne er løbet tør for økologiske gulerødder :ohno:
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Cabra » man okt 17, 2011 23:57

Jeg foretrækker ekspedientens ansigtsudtryk, når man bestiller sunde ting på Mac D. Det er noget af en dikotomi for lige at bruge et fancy ord.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Suzuki » tirs okt 18, 2011 08:32

Zahra R skrev:Min lillesøster var manager på McD i nogle år. Af hvad jeg forstod fra hende så:
1- bacon bliver overhovedet ikke stegt. Det kommer i pakker og man tager handsker på når man serverer det med burger.
2- Fisk bliver stegt i en speciel maskine, som er firkantet for at holde fast på fiskefilet så den ikke falder ind i olien.
3- kødet bliver stegt i kødmaskinen, som er en stor maskine kun for kødet, da der ikke bliver brugt olie til kødet.
4- Pommes frits har deres egen maskine ligeledes. Dem har du selv set at udover pommes frits kan man ikke stege noget ind i.
5- Kylling og andet har hver deres egen maskine i og med at man ikke kan stege tingene sammen ellers vil lugten og smagen bive blandet sammen.

Det var mht mad.
Min personlig mening er at fast food i McD er usundt og ikke rigtig mad. Det er haram at skade sin krop :) Bortset fra at man ikke kan spise andet end fisk og pommes frits og de små forfærdelige ostetops, så er der ikke andet end fake milkshake.
Hvorfor ikke bruge pengene på noget, som er bedre for kroppen og værd for de penge man ellers lægger ud i McD.
I værste fald at man brænder for fast food, går man hen til sin lokale tyrkiske fastfood sælger og får sin burger og pommes frits derfra. Så han man også støttet "sit folk" økonomisk.

Salam søster
Det lyder som om, at du siger, at McD mad er haram, da man skader sin krop? Hvis det var haram, så ville det være haram i det hele taget at spise fast-food, at drikke cola, etc. ;)
Brugeravatar
Suzuki

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 09:49

Salam

I Islam er det ikke tilladt at skade sin krop bevidst. Er man enig og overbevidst om at fast food og cola er meget skadelig for kroppen, så det pr. definition ikke tilladt at spise det.
Det er selvfølgelig min egen konklusion, som jeg selv praktiserer i min hverdag.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Abu Saif » tirs okt 18, 2011 13:34

så er der ikke andet end fake milkshake

findes der virkelig noget forfalsket mad? made in China :teeth:
Mc donalds = kunstig mad, 15 minutter efter er man sulten igen.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Levvame » tirs okt 18, 2011 14:31

Se på det den måde, det skader dig ikke at ikke gå der ind. Også har du samvittigheden i orden omkringo m det er haram eller ej men også for de palæstinenser der lider under Israelsk tyranni...
Brugeravatar
Levvame

Givet : 5 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 14:34

men også for de palæstinenser der lider under Israelsk tyranni..

:p
http://www.youtube.com/watch?v=V0B2pNh7T0U
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Naadje » tirs okt 18, 2011 19:53

Zahra R skrev:Salam

I Islam er det ikke tilladt at skade sin krop bevidst. Er man enig og overbevidst om at fast food og cola er meget skadelig for kroppen, så det pr. definition ikke tilladt at spise det.
Det er selvfølgelig min egen konklusion, som jeg selv praktiserer i min hverdag.

Salam 3alikom Zahra.

Synes du ikke selv, at det er en lige lovlig voldsom konklusion? Alt er skadeligt/usundt i de urete mængder, selv sunde ting. Tror ikke en cola i ny og næ skader nogen, men derimod skader det hvis man drikker det for ofte.
Naadje
VIP Bruger

Fået : 27 perler

Indlægby Muslimaa » tirs okt 18, 2011 21:14

Al Salamu alaikum

Vi fik jo ikke svar på om kødet er halal at spise eller ej ? Jeg har spist meget chicken salsa , cheeseburger osv. her på det sidste.. Jeg elsker MCD! Men hvis det nu er haram, så vil jeg ikke spise det fremover,så vil jeg self. gå efter fisk og frites og chili cheese tops..JEG ELSKER DEM :shock:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 21:19

Muslimaa
Kylling er ikke halalslagtet.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby WhatIf » tirs okt 18, 2011 21:19

cheeseburger er absolut ikke halal her i DK ..
Nogle McD kører med kylling fra Danpo, dvs. halal, men det er langt fra alle der gør det ;)
Så for at være på den sikre side så lad vær med at spis andet en vegetar & fisk .. :)
Du ejer ordet, indtil det er sagt. Når det er sagt, ejer ordet Dig.
Brugeravatar
WhatIf

Givet : 0 perle
Fået : 2 perler

Indlægby Muslimaa » tirs okt 18, 2011 21:20

Zahra R skrev:Muslimaa

Og det er cheeseburger så eller hva? :)
tak for info..
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 21:26

Naadje skrev:
Zahra R skrev:Salam

Salam 3alikom Zahra.

Synes du ikke selv, at det er en lige lovlig voldsom konklusion? Alt er skadeligt/usundt i de urete mængder, selv sunde ting. Tror ikke en cola i ny og næ skader nogen, men derimod skader det hvis man drikker det for ofte.

Ws.
Nej, det er ikke en lige lovlig voldsom konklusion. Når noget i sig selv er usundt, så giver det ikke mening at spise det til grænsen for at få skade. Det er absurd.
Er det ikke det for dit vedkommende, spiser du og drikker det i den mængde du vil.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Abu Saif » tirs okt 18, 2011 21:28

Muslimaa skrev:Al Salamu alaikum

Vi fik jo ikke svar på om kødet er halal at spise eller ej ? Jeg har spist meget chicken salsa , cheeseburger osv. her på det sidste.. Jeg elsker MCD! Men hvis det nu er haram, så vil jeg ikke spise det fremover,så vil jeg self. gå efter fisk og frites og chili cheese tops..JEG ELSKER DEM :shock:

når man skal til at spise i sådan steder så er udgangspunktet haram indtil noget andet viser sig.

det ser ikke så meget halal ud vel.
hverken kylling, okse eller svinekød er halal hos Mc donalds. selv fisken kan man komme i tvivl om.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 21:29

Muslimaa skrev:
Zahra R skrev:Muslimaa

Og det er cheeseburger så eller hva? :)
tak for info..

Rødt kød =cheeseburger og øvrige burger er med al selvfølgelighed ikke er tilladt. Jeg gik ud fra at du kun spurgte til kylling, eftersom der ikke er uenighed om at rødt kød ikke er halalslagtet. visse steder er kylling halal selvom der er tale om et dansk spisested. Derfor opstår uenighed hos mange om kyllingen, men ikke om rødt kødet.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Muslimaa » lør okt 22, 2011 21:40

Tak for jeres svar...
Så ska man nøjes med andet end MCD fremover... Tror jeg bliver træt af Pizza og kabab..
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Amani » ons nov 09, 2011 03:11

Salam alaykum

Du kan da ikke dømme McD til at være haram pga det er usundt mad.

Så går alt hen og bliver haram. Alt med måde :)
It is He Who sends blessings upon you like His angels do, so that He may take you out from depths of darkness into Light: And verily, He is Full of Mercy for the believers.
Brugeravatar
Amani
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Lignende emner

Tilbage til Islam