Bagtale

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Bagtale

Indlægby olgun » fre aug 19, 2011 19:04

Jeg har bagtalt nogen, men jeg vidste ikke det var haram at gøre det, hvordan kan jeg så blive tilgivet af Allah?
olgun

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Bagtale

Indlægby Musliman » fre aug 19, 2011 19:42

As-salamu alaykum, bror

Jeg håber du har det godt.

What is sincere repentence?
http://seekersguidance.org/ans-blog/201 ... epentance/

Hvis du ikke er god til engelsk, skal du bare sige til. Så skal jeg nok prøve at forklare artiklen.

Læs også:
The Rules of Backbiting, af Imam Abu Hamid Muhammad al-Ghazali:
http://spa.qibla.com/issue_view.asp?id=212

Du kan altid indsende dine spørgsmål til www.haya.dk
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby olgun » fre aug 19, 2011 19:59

Håber du kan forklare Artiklerne da det er lidt svært at forstå det.
olgun

Indlægby Muslimaa » fre aug 19, 2011 21:21

Al Salamu Alaikum bror...

Når man har begået en synd, ber man om tilgivelse. Du kunne lave Salah og efter det løft dine hænder op ligesom du laver dua og be om tilgivelse for dine synder...

Må Allah Subhana wa ta'ala holde os fra bagtaleri. Amin.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby olgun » fre aug 19, 2011 23:02

Har bare læst et sted man skal blive tilgivet af den man har bagtalt om?
olgun

Indlægby Musliman » søn aug 21, 2011 12:02

As-salamu alaykum

Okay, det følgende er min egen oversættelse af artiklen, plus en lille forklaring af den. Du skal ikke regne med, at det er en perfekt oversættelse, så hvis der er noget du ikke forstår, skal du bare spørge. Artiklen er det jeg citere.

Allah (subhanahu wa ta’ala) siger: ”Omvend jer alle til Gud, I troende! Måske vil det gå jer godt!” (24:31)

Allah siger også: ”Bed jeres Herre om tilgivelse! Omvend jer derpå til Ham!” (11:33) og ”I, der tror! Vend jer oprigtigt angrende til Gud.” (66:8)

I disse Hellige Koranvers befaler Allah os at søge tilgivelse, ligesom han befaler os at udføre salat (bøn), betale zakat, faste i ramadhan, etc. Ud fra dette kan vi slå fast, at Allah accepterer en tawba (angren, søgen efter tilgivelse), hvis den er oprigtig, for ellers ville Han ikke befalet os at gøre det.

http://www.haya.dk/Video-Generelle-Emne ... velse.html

Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) sagde: “Den, der angrer efter at have begået en synd, er ligesom den der aldrig syndede.” [Ibn Maja (3240)]. Han sagde også: ”anger er omvendelse.” [Ibn Maja (4242), Ahmad (3387)].

Abu Hurayra (må Allah være tilfreds med ham) beretter, at Allahs Sendebud (Allahs fred og velsignelser
være med ham) sagde: “Allah vil vende sig mod enhver der angrer, fra før solen står op, til det sted den går ned igen. [Muslim]

Disse ahadith (beretninger om Profeten [Allahs fred og velsignelser være med ham]) fortæller os nogle vigtige ting angående tawba. Nemlig at 1) den, der angrer efter at have begået en synd, får den slettet. 2) Efter at have syndet, og gjort sig fortjent til Allahs straf, er den bedste måde man kan opnå Hans nærhed igen, at angrer for den synd der er i fokus. Og 3) dørene for tilgivelse er altid åbne, hvilket vil sige, at man altid kan bede om Allahs tilgivelse.

Hvad er definitionen på en tawba? Det svarer imam al-Barkawi på efterfølgende i artiklen:
Imam Barkawi, den store Osmanske Hanafi Faqih, en Lærd i grammatik og sufi, definerede anger (tawba) i hans værk, Tariqa al-Muhammadiyya, som:
“Afholde sig fra lysten til at begå en synd, fast besluttet om ikke at vende tilbage til den, i ophøjelse af Allah og ikke fordi man frygter Hans straf.” (al-Bariqa fi Sharh al-Tariqa 3.139)

Der er nogle betingelser der skal opfyldes, før man overhovedet kan påstå, at man har udført tawba.
Betingelserne for Tawba
Betingelserne for tawba er kendte:
1. Forlade synden

Det første skridt er, at forlade synden. Ligesom man ikke kan spise usundt mad i en slankekur, kan man heller ikke blive ved med at begå en synd, og samtidig påstå man ønsker tilgivelse for den.
2. Føle anger fordi man har begået synden

Anger er et rigtigt godt tegn, fordi så erkender man, at man har begået en fejl. Allerede ved punkt to, har hjertet åbnet sig op for forandring/forbedring, hvilket fører til en accepteret tawba.
3. Være fast besluttet på aldrig at vende tilbage til den (synden).

Dette er så trinet efter punkt 2. For hvordan kan man blive fast besluttet på aldrig at vende tilbage til en ting? Svaret er, at man begynder at hade den.
4. Hvis det gælder andre personers rettigheder), at give rettighederne eller ejendom der blev taget på forkert vis, tilbage. [al-Bariqa fi Sharh al-Tariqa; Riyad al-Salihin]
Det fjerde punkt, snakker for sig selv, synes jeg.

Her er resten af artiklen:
Hvis disse betingelser bliver mødt, kan man forvente, at ens synd er blevet tilgivet. Men man skal være meget forsigtig med at tænke på, hvor oprigtig man er i fuldførelsen af denne betingelse. Det er anbefalet at søge tilgivelse ofte, og at angre hver gang man kommer til at tænke på den synd, som man vil opnå Allahs tilgivelse for at have begået.
Hvis man bliver ved med at begå synden, bør man finde hovedårsagerne til hvorfor man gør det, og destruere dem.

Så, hvad er en sand tawba?
Ibn Hajar nævner, at al-Qurtubi citerede 23 forskellige definitioner på en oprigtig tawba (al-tawba al-nasuh) I sin tafsir. Ibn Hajar nævner, at de vigtigste af disse, er:
1. Umar’s ord (må Allah være tilfreds med ham) som lyder, “at synde og aldrig vende tilbage til det”.
2. At hade synden og søge tilgivelse for den hver gang man mindes om den, som Hasan al-Basri (må Allah være tilfreds med ham) sagde.
3. al-Qatada’s ord (må Allah være ham nådig), som lyder: “at være ægte og sandfærdig i sin tawba”, hvilket er hvad imam al-Bukari valgte som definitionen på en sand tawba i hans kapitel der omhandler tawba.
4. At være oprigtig i sin tawba.
5. At bekymre sig over ens tawba, og om den er blevet accepteret.
6. At være sådan, at der ikke behøves flere tawbas efter den (første tawba).
7. At frygte (Allah) og håbe (at ens tawba accepteres), og gøre sig umage i tilbedelsen af Allah.
8. Ligesom punkt 7, men bare med en tilføjelse: at forlade dem, der assisterede en i at begå synder.
9. At man ikke glemmer den synd (man ønsker tilgivelse for). [Ibn Hajar, Fath al-Bari]-

Wassalam,
Faraz Rabbani

PS: Oversættelsen af Koranversene er fra Ellen Wulf's Koranoversættelse, og jeg anbefaler at du henvender dig til www.haya.dk fremover, hvis du ønsker pålidelige svar på dine spørgsmål.
Musliman
Islam Moderator

Køn: Hankøn

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby olgun » man aug 22, 2011 14:00

Tak for hjælpen så har jeg fået svar på mit spørgsmål
olgun

Indlægby Zana » man dec 12, 2011 02:01

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,

Da der er blevet svaret på spørgsmål, vil jeg blot tilføje noget som Shaykh Abdul-Aziz Ahmed Fredericks (må Allah bevare ham) sagde til gennemgangen af "Imam an-Nawawi's 40 hadith". Det var en meget vigtig pointe, som jeg blot vil dele med jer.

Han nævnte, at det selvfølgelig er pålagt os at give vedkommendes rettighed tilbage hvis man har bagtalt personen. Det er dog ikke altid det mest optimale at gå direkte op til ham/hende, især hvis man ikke kender personen så godt, hvilket formentlig vil gøre ens forhold værre. Altså, det er jo ikke fordi man kan sige, "Ved du forresten hvad jeg sagde om dig i sidste uge? Jeg sagde, at hvis du kunne, havde du spist alt, hvad du kunne få øje på! Nå ja, jeg sagde også du havde store fødder. Vil du tilgive mig?". Forstå mig ret, men nogle udtalelser kan blot gøre situationen endnu mere akavet, og det kan være at personen udadtil udtrykker at have tilgivet én, men i sidste ende kun bærer mere nag. Det kan også være, at det eneste man har fået ud af det, er en person, der siger "Næh, hvorfor skulle jeg tilgive dig?!", mens man bekymrende undrer sig over, om Allah nu vil tilgive én.

Han nævnte derfor, at hvis man ikke kender den forurettede så godt og kan fornemme at det kun vil blive værre, hvis man konfronterer personen, kan man i stedet vælge f.eks. at give velgørenhed (sadaqa) i vedkommendes navn, gøre du'a for ham eller recitere Koran og samtidig gøre intention om at sende de belønninger til den forurettede. Og man bør også gøre du'a om at det vil udligne det, man har gjort samt at Allah vil acceptere dette og dermed tilgive én.

Det er dog noget andet, hvis man f.eks. har taget hans bil og har lavet skrammer på den. I dette tilfælde er man selvfølgelig forpligtet til - ikke kun at aflevere bilen tilbage - men også få ordnet de skrammer på bilen. Har man derimod bagtalt én, man kender rimelig godt og er man overbevist om, at han ikke vil bære nag (men at han med stor sandsynlighed vælger at tilgive for Allahs skyld), kan man fortælle det. Men generelt skal man være påpasselig. Og må Allah Den Ophøjede tilgive mig, hvis jeg har skrevet noget forkert.

Nedenstående er et link med Shaykhen og hans som altid visdomsfulde ord:

http://www.alhaddad.org/blog/?category_ ... -fredricks
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Lignende emner

At bagtale folk
Forum: Fri Debat
Forfatter: Abdul-Qudoos
Svar: 58