hvad er sharia?

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

hvad er sharia?

Indlægby howdy » søn feb 27, 2011 19:13

jeg kunne godt tænke mig at vide hvad sharia går ud på både overordnet og mere konkret også for at høre om muslimer egentlig er enig om hvad det er sådan man kan få en fornemmelse af hvad muslimer mener så hvidt jeg har forstået findes der forskellige lovskoler man kan følge.

er sharia det deer blev udført under kalifatet for 1000 år siden (forskelle ligheder konkrete eksempler)
er sharia det som bliver udført i nogle muslimske lande i dag (hvem ligger tættest op af ægte sharia hvorfor hvorfor ikke konkrete eksemper)

Hvordan bliver lovene udformet?
hvem udformer lovene? (gud selvfølgelig men jeg spørger til proceduren)
hvordan bestemmer man hvem der udformer den?
står lovende skrevet ned konkret noget sted (så vidt jeg har forstået bruger man anvisninger i koranen til at danne den konkrete lovudformning og det er den jeg spørger til mere end anvisningen i koranen. kan jeg se det noget sted
kan sharia og demokrati forenens hvorfor? hvorfor ikke?
hvordan forholder sharia sig til ikke-muslimer fx mig som ikke tror på gud hvlke rettigheder har jeg/har jeg ikke straf osv. helst konkrete eksempler.

det er nok større omgang at svare på men bare svar så godt som i kan så er jeg tilfreds.
howdy

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Re: hvad er sharia?

Indlægby Suzuki » søn feb 27, 2011 21:08

Salam alaikum/ hej

Jeg kan overordnet fortælle lidt om sharia:

Sharia betyder vejen på arabisk.
Sharia er en fuldstændig og fuldkomne system, som Gud har åbenbaret, og som gælder for muslimernes adfærd i alle livets forhold. Det er muslimernes opgave at finde frem til, hvordan Sharia konkret skal forstås og praktiseres. Denne opgave varetages af muslimske lærde, ulama, som er rådgivere, lærere og dommere i spørgsmål om, hvordan man realiserer Sharia i det daglige liv. Til dette formål har ulama udviklet et juridisk/teologisk system, der kaldes fiqh.

Sharias grundlag – de fire rødder

Koranen :
Sharia er i sin helhed åbenbaret i koranen, og har svar på alt og er gældende til alle tider. Ulama fortolker koranen, så den kan anvendes i hverdagen, indenfor f.eks. tøj, forholdet mellem kønnene osv.

Sunna – profetens sædvane :
Profetens sunna kommer efter koranen, da hans adfærd og holdning er normdannende for muslimer. Hadithsamlingerne indgår derfor som kilde til Sharia.

Analogislutninger :
Hvis man sidder i en situation, hvor man hverken kan finde svar på problemet i koranen eller Sunna, så kan man sætte det i parallelle forhold. Bl.a. som alkohol og narkotika. Der står ingen steder direkte, at man ikke må drikke det, men da der siden profeten Muhammads tid var en gæret drik, som der var forbud imod, har man sammenlignet det med nutidens alkohol.

Konsensus (enighed) :
forstås de lærdes enighed om at acceptere en gældende praksis, selvom den ikke direkte har forlæg i hverken koranen eller sunna, og der heller ikke findes analoge tilfælde der. Enighedsprincippet støttes med henvisning til en hadith, som gør gældende, at Muhammad har sagt, at hans menighed ikke kan være enige om noget, der er forkert.

Hvis der er noget, der skal uddybes må du endelig sige til. (og hvis der er noget jeg har sagt forkert, må I meget gerne rette mig).

Allah ved bedst :)

w Salaam
Brugeravatar
Suzuki

Givet : 3 perler

Indlægby Abu Saif » man feb 28, 2011 09:06

Bl.a. som alkohol og narkotika. Der står ingen steder direkte, at man ikke må drikke det

alkohol er ikke haram via qiyas. khamr som også betyder alkohol blev haram via koranen og derefter af sunna, hvorfor du sætter dens tahrim under qiyas ved jeg ikke.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 32 perler
Fået : 57 perler

Indlægby sjællandmoskeen » man feb 28, 2011 09:22

Sura 45 (På knæ) vers 18
Derpå satte Vi dig på en bestemt vej angående sagen, så følg den! Følg ikke lysterne hos dem, der ingen viden har!
sjællandmoskeen

Fået : 0 perle

Indlægby Suzuki » man feb 28, 2011 10:43

Abu Saif skrev:
Bl.a. som alkohol og narkotika. Der står ingen steder direkte, at man ikke må drikke det

alkohol er ikke haram via qiyas. khamr som også betyder alkohol blev haram via koranen og derefter af sunna, hvorfor du sætter dens tahrim under qiyas ved jeg ikke.

Det var bare noget, jeg havde læst i en bog - men tak for svaret

- Men et andet eksempel på analogislutninger kan f.eks. være kvinder og biler i Saudi-Arabien. I Saudi-Arabien er det ikke tilladt for en kvinde at køre bil. Kvinderne siger: "Hvorfor må vi ikke det? I Profeten Muhammeds tid (3alayhe salat w salam) red kvinderne på kameler". Kameler: Muhammeds tid, Biler: Nutid

Allah ved bedst
Brugeravatar
Suzuki

Givet : 3 perler

Indlægby howdy » man feb 28, 2011 18:43

jeg forstår ikke helt den sidste analogi hvis de godt måtte ride på kameler burde de så ikke også kunne køre bil? men lige meget jeg forstod pointen med analogier.

er de lærde altid enige. Og er fortolkningen skrevet ned ligesom med paragraffer. Jeg har prøvet at læse om det på wiki men jeg synes det står meget lidt konkret.
howdy

Lignende emner

Tilbage til Islam