Hjertets tilstand

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Hjertets tilstand

Indlægby Zana » man aug 30, 2010 21:37

As-salamu ’alaykum,

Når man er syg, tager man til lægen og får stillet en diagnose. Men ikke nok med dette, skriver lægen en recept til én, hvorefter man tager hen og køber den anbefalede medicin. Hvorfor? Fordi man ønsker helbredelse. Dette gøres på trods af, at medicinen ikke virker i starten. Man køber endda flere lignende mediciner, således at virkningen skal gå hurtigere og man stiller aldrig spørgsmålstegn ved lægens valg af medicin.

Og ligesom at ens fysiske helbred trænger til medicin en gang imellem, har hjertet på samme måde brug for sin medicin. Det er nødvendigt at skaffe sig af med hjertets hårdhed, og derfor bør det plejes kontinuerligt for at forblive sundt og raskt. Dog skal man huske på, at vi har fået recepten på medicinen; Vi har den foran os. Men det er os selv, der bestemmer om vi vil bruge den eller gemme den bagerst i skabet.

Profeten Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham) er Mesteren over hele skabelsen og er den Profet, som har fået den udvalgte status, Al-Maqam Al-Mahmud, og har fået æren af at gå i forbøn for muslimerne på Dommens Dag. Når han (Allahs fred og velsignelser være med ham) fortæller os, at hjertets tilstand er essentiel, hvorledes kan man tvivle dette?

Desværre har en del muslimer - uden at tænke yderligere over det - en tendens til at afvise en person som tilsyneladende begår synder. I stedet for at behandle personen som var han syg, afvises han fuldstændigt uden at tænke over, at han rent faktisk har en sygdom i sit hjerte og at vi bør bestræbe os på at hjælpe ham. I et forsøg på at gøre det rette, nægter vi endda at have kontakt med sådan en person. Men ligesom at man ville hjælpe en person op, som var faldet i et sort hul, bør man på samme måde hjælpe sin medmuslim, som gang på gang har begået synder der har medført, at hans hjerte er dækket til af sorte pletter. Man bør hjælpe ham med at bruge den rigtige medicin (som er tilgængelig for ham) og samtidig gøre du’a til Allah Den Ophøjede om at retlede ham. For Han er sandelig Den, der retleder samt renser folks hjerter og sinde.

Og Allah Den Ophøjede ved bedst.
Senest rettet af Zana tors jan 26, 2012 23:44, rettet i alt 1 gang.

Brugere synes godt om dette indlæg : Ameera, anonymouse26, Betelgeuse, Musliman
Zana
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Re: Hjertets tilstand

Indlægby Zana » tors jan 26, 2012 23:42

Ovenstående er baseret på noter fra http://www.IslamAkademiet.dk. På samme måde som ordene har gavnet mig, håber jeg, at nye brugere også kan få gavn af det, insha'aLlah. :)
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Uzay K. » fre jan 27, 2012 08:13

Waleykum assalam wa rahmatullahi wa barakathu,

Jeg er ked af at skære alt det lyserøde væk, men det er helt klart min erfaring, at hjertets hårdhed er mere standart end undtagelsen hos Muslimer i Danmark. Muslimernes hjerter i dette land er hårdere end sten, uanset de flotte ord, der måtte strømme ud af deres mund.
Det gælder især dem, der stiller diagnoser om deres medmennesker, har faktisk ingen lægelig autoritet og er til tider lige så syge, som deres medpatienter.
Der bliver alhamdulillah givet en masse dua om retledninger, men der skal nok lidt mere medicin på bordet end et par od i ny og næ. Islamakademiets ord er utrolig gavnlige, må Allah vedblive at give dem succes; men jeg færdes i en ummah i dette land, som ikke har meget respekt for gavnlige ord.
Hvis der er noget, vi muslimer i dette land er rigtig gode til, så er det netop at afvise vores brødre og søstre og skubbe dem ned i de sorte huller, som vi bagefter snakker så meget om at redde dem ud af - i praksis gør vi det dog ikke; vi foretrækker at klappe hinanden på ryggen i de respektive foreninger, som vi er medlemmer af.
Håber ikke, at mit indlæg har været for hård, men bitter medicin virker af og til bedre end den sukkerindpakkede; og i sidste ende gør vi os alle sammen en bjørnetjeneste ved ikke at se problemerne i øjnene og tale åbent om dem. Allah, den Ophøjede, retleder som bekendt dem, Han vil.

Må Allah, den Ophøjede, dog alligevel retlede os allesammen ganske grundigt, og jeg stiller naturligvis mig selv i første række dér.

Wassalam.
Ya Rabb,
Kald os til bøn i stilhedens have,
og pluk vores hjerter fra sandhedens skov.
Ya Rabb, lad vores tilbedelse dvæle i stilhedens have,
og begrav vores sjæle i sandhedens muld.

Brugere synes godt om dette indlæg : Abdul-Nabi
Brugeravatar
Uzay K.

Givet : 0 perle
Fået : 51 perler

Indlægby Hussain » lør jan 28, 2012 22:52

I Allahs navn begynder jeg

Ingen tvivl om at hjertets tilstand er noget enhver muslim er forpligtet til at arbejde med, men desværre er det de færreste der egentlig gør noget ved det. Folk snakker om store emner, om store løsninger for muslimerne, men ender med at forsømme dem selv og deres forpligtigelse overfor Allah Den Ophøjede.

Alhamduli Llah, underviserne på IslamAkademiet er mere end blot egnet til at undervise og stille diagnoser til deres medmennesker. Dette er ikke noget jeg blot siger, men jeg er personligt vidne på flere store shuyukh og endda muftier som har givet udtryk for ovenstående. At visse folk har bukhl eller hassad (misundelse) imod dem, tja... det viser bare lidt om deres hjertets tilstand. Folk taler, om de har viden eller ej, alle har deres meninger og forståelser, hvilket desværre ofte skaber mere fitna end gavn.

Disse sætninger skal endelig ikke blive anset som et angreb på Uzay K., men jeg finder det nødvendigt at klarggøre visse ting. Det forrige indlæg kan skabe tvivl og mistanke hos nogle mennesker, og da Akademiet er i omtale har valgt at fremhæve de nævnte ting.
Du lever i Duniya, men Duniya skal ikke leve i dig.

http://Riyaz-ul-jannah.blogspot.com

Brugere synes godt om dette indlæg : Abdul-Nabi
Brugeravatar
Hussain

Køn: Hankøn

Fået : 4 perler

Indlægby Alrabita_viden » man jan 30, 2012 22:23

Med Allahs Navn, Den Nådige, Den Barmhjertige

Dem, som er interesseret i emnet her, kan med rette klikke på følgende link og læse det danske resume af sidste fredags-khutba i Det Islamiske Forbund, som netop handlede om barmhjertighed, blidhed og nåde blandt mennesker.

Vi er nu i den velsignede måned - Rabii´al-Awal - som er den måned, hvor profeten, Allahs velsignelser og fred være med ham blev født. Læs (eller lyt) om profetens noble karakter: http://islamiskeforbund.dk/home/index.asp?id=36
Det Islamiske Forbund i Danmark / الرابطة الإسلامية في الدانمارك
http://www.islamiskeforbund.dk
Alrabita_viden

Fået : 2 perler

Indlægby Uzay K. » tirs jan 31, 2012 00:21

Hussain skrev:At visse folk har bukhl eller hassad (misundelse) imod dem, tja... det viser bare lidt om deres hjertets tilstand. Folk taler, om de har viden eller ej, alle har deres meninger og forståelser, hvilket desværre ofte skaber mere fitna end gavn.

Disse sætninger skal endelig ikke blive anset som et angreb på Uzay K., men jeg finder det nødvendigt at klargøre visse ting. Det forrige indlæg kan skabe tvivl og mistanke hos nogle mennesker, og da Akademiet er i omtale har valgt at fremhæve de nævnte ting.

SubhanaAllah.

1) Hvor præcis ser du bukhl eller hasad i mit indlæg imod Islamakademiet???? Prøv venligst at læse igen!

2) HVOR kan mit indlæg skabe tvivl og mistanke hos nogle mennesker, og hvilke mennesker er det?

Jeg vil gerne have mig frabedt at få skubbet meninger ind i mine indlæg, som ikke er mine, jezakAllahu khair.

HVIS du gør dig umage med at læse mit indlæg en gang til, hvil du se at den kritik, jeg giver udtryk for IKKE er rettet imod Islamakademiet, hvilket ganske klart fremgår af de sætninger, jeg bruger. Min kritik gik imod de mennesker der studerer flittigt på fx. Islamakademiet og som lytter med tilbageholdt åndedræt og store øjne, når de lærde kommer på besøg - men selvsamme mennesker viser i næste vejrtrækning gennem deres handlinger, at det har hele har været spildte ord.
Ya Rabb,
Kald os til bøn i stilhedens have,
og pluk vores hjerter fra sandhedens skov.
Ya Rabb, lad vores tilbedelse dvæle i stilhedens have,
og begrav vores sjæle i sandhedens muld.
Brugeravatar
Uzay K.

Fået : 51 perler

Indlægby Hussain » tors feb 02, 2012 18:19

Inden du beder mig om at læse indlægget igen, så læs venligst mit indlæg først.

"Disse sætninger skal endelig ikke blive anset som et angreb på Uzay K., men jeg finder det nødvendigt at klargøre visse ting. Det forrige indlæg kan skabe tvivl og mistanke hos nogle mennesker, og da Akademiet er i omtale har valgt at fremhæve de nævnte ting."

Jeg synes jeg gjorde det meget klart, men nu prøver jeg skære det ud i pap.

Dine første to spørgsmål ignorerer jeg, eftersom jeg gjorde det klart allerede i mit første indlæg, at det ikke var målrettet dig. Ligeledes gør jeg det med den efterfølgende sætning. ingen har tilskrevet dig nogen holdning.

Jeg vil dog være ærlig og sige, at efter at have læst dit indlæg fik jeg delvist en dårlig smag i munden. Så jeg valgte at læse det igen, og så igen en tredje gang. Smagen forsvandt ikke. Dermed ikke sagt at du har skrevet noget forkert, da det er din mening og dit synspunkt til emnet.
Søster Zanas indlæg indikerede motivation og opfordring til at søge viden som hun har opnået gennem IslamAkademiet som mange andre. Lige efter kom dit indlæg, du skrev en masse generelle og tvetydige ting, hvilket jeg personligt ikke helt kunne placere i denne kontekst. Jeg valgte derfor at bede en anden fra det private om at læse dit indlæg for at se vedkommendes reaktion. Da vedkommende følte på samme måde, valgte jeg at klargøre visse ting uden at det på nogen måde var et angreb på dig.
Jeg ved ikke hvilken intention du skrev med, og jeg ved heller ikke hvem du havde i tankerne da du nævnte, at visse folk ikke var kompetente nok, ikke kunne stille diagnoser, som endda skubbede folk ned i sorte huller og sidst men ikke mindst at de opførte sig som...ja, nogle hyklere.

Derfor ingen grund til at angribe dig, men ville ikke have at læserne derude skulle forbinde den slags med Islamakademiets undervisere.
At visse folk handler imod shari'a er ikke nødvendigvis underviserens fejl.

Fred
Du lever i Duniya, men Duniya skal ikke leve i dig.

http://Riyaz-ul-jannah.blogspot.com
Brugeravatar
Hussain

Køn: Hankøn

Fået : 4 perler

Lignende emner

Hjertets tilstand
Forum: Religiøs Dialog
Forfatter: Zana
Svar: 3