Brug for hjælp

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Brug for hjælp

Indlægby Kimi » ons feb 24, 2010 12:44

Salam Aleikum

Min forlovede og Jeg skal giftes i løbet af ugen, Inshallah!<3 MEN der er opstået et problem.

Imam´en som ska gifte os siger, at jeg ska have min menstruation, når han vier os. ?! Hvorfor?

Lad mig hurtigt forklare mig situation:

Jeg er dansker, ikke konvertere (endnu), har været forlovet med min kommende mand (araber) i 5 år til sommer og vi har i disse år boet sammen og været normal mand og kone. JA, jeg ved godt, at det ikke er tilladt - Ingen kommentare til det!

Imam´en har sagt til min forlovede, at vi sagtens kunne lyve overfor ham ang. min menstruation (Fordi vi bare hurtigt vil gifte os NU - Men der er en hel mdr. til næste periode), men at det således var Allah vi løj overfor ?!
Står der i Islam, at man ska have sin menstruation, når man bliver viet? Nej, vel? Eller er det imam´ens regler?
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Århus
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 2 perler
Fået : 2 perler

Re: Brug for hjælp

Indlægby Aya-jeg-er » ons feb 24, 2010 14:43

jeg vil råde dig til at finde en anden imam :klapper:
Brugeravatar
Aya-jeg-er

Tro: Salafi

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Kimi » ons feb 24, 2010 15:37

Ha ha, har også overvejet det ;)

Så det er HANS regler og ikk Allah´s?

Det lyder heller ikk logisk, at skulle vente til ens næste menstruation. Hvis det nu først er om 1 mdr., så laver man jo haram indtil da, idet vi bor og lever sammen.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Cupcake » ons feb 24, 2010 22:10

Hej Kimi.

Det glæder mig oprigtigt at i skal giftes. Og som søsteren foreslog så synes jeg også at i skal se jer om efter en anden imam.

Mange gange tillykke og Allah subhanahu wa taala give dig hidaya inshaAllah
Brugeravatar
Cupcake

Fået : 1 perle

Indlægby Kimi » ons feb 24, 2010 23:01

Salam Aleikum

Hva betyder hidaya?

Ja, Alhamdulillah!<3 at vi ENDELIG bliver gift - Det er på tide efter 5 år :klapper:

Og mange tak for dine lykkeønskninger :teeth:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Pietas » tors feb 25, 2010 19:41

Selam aleyküm.

Ønsker jer held og lykke med fremtiden og må I, inshallah, holde sammen, så længe I kan.

Jeg forstår helt ikke, at man skal have menstruation, når man vil udføre nikah og vil nok sige det samme som de andre, at I bør se efter en anden (+ mere fornuftig) imam.

Det er også en udbredt misforståelse blandt muslimer, at man ikke må udføre nikah, når pigen har menstruation.

Selamz.
Pietas

Køn: Hankøn

Indlægby Amani » tors feb 25, 2010 20:52

Salam alaykum

Man skal ikke have menstruation på det tidspunkt man bliver viet

Det eneste tidspunkt menstruation spiller nogen rolle med vielse, er hvis en kvinde er blevet skilt og skal giftes med en anden mand. Hendes venteperiode (iddah) er på 3 måneder, altså hun skal have haft menstruation 3 gange, før hun kan blive gift efter en skilsmisse.

Så find en anden imam :P
It is He Who sends blessings upon you like His angels do, so that He may take you out from depths of darkness into Light: And verily, He is Full of Mercy for the believers.
Brugeravatar
Amani
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Fatima:) » tors feb 25, 2010 21:02

Kimi skrev:Salam Aleikum

Hva betyder hidaya?

Ja, Alhamdulillah!<3 at vi ENDELIG bliver gift - Det er på tide efter 5 år :klapper:

Og mange tak for dine lykkeønskninger :teeth:

TILLYKKE! MÅ ALLAH INSHALLAH GIVE JER ET LANGT OG LYKKELIGT LIV SAMMEN!

- Hidaya betyder gave på arabisk
Narrated Abu Huraira:

While the Prophet (PBUH) was saying something in a gathering, a Bedouin came and asked him, "When would the Hour (Doomsday) take place?" Allah's Apostle (PBUH) continued his talk, so some people said that Allah's Apostle(PBUH) had heard the question, but did not like what that Bedouin had asked. Some of them said that Alllah's Apostle (PBUH) had not heard it. When the Prophet (PBUH) finished his speech, he said, "Where is the questioner, who enquired about the Hour (Doomsday)?" The Bedouin said, "I am here, O Allah's Apostle ." Then the Prophet (PBUH) said, "When honesty is lost, then wait for the Hour (Doomsday)." The Bedouin said, "How will that be lost?" The Prophet (PBUH) said, "When the power or authority comes in the hands of unfit persons, then wait for the Hour (Doomsday.)"
Fatima:)

Geografisk sted: København
Tro: Sunni/Mâlikî

Indlægby Cupcake » man mar 01, 2010 17:58

Med hidaya, mente jeg i denne sammenhæng ISLAM ;)
Brugeravatar
Cupcake

Indlægby Kimi » lør mar 06, 2010 16:29

Salam Aleikum

Nogle siger, at man ikke skal have menstruation og kan sagtens blive viet. For når vi i forvejen bor sammen og lever som mand og kone, så er det jo endnu mere haram, hvis vi ikke gifter NU med det samme.

Andre siger, at jeg skal have menstruation for at bevise, at jeg ikke er gravid udenfor ægteskab og vi ikke kun gifter os af den grund.

Hvis vi nu venter indtil min menstruation (3 uger), så begår vi jo haram HVER dag indtil imam´en vil gifte os.

Hva er rigtigt?

Jeg har bare hørt argumenter for, hvad der er rigtigt og forkert. ?! :vedikke:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Uzay Kertenkelesi » lør mar 06, 2010 17:40

Waleikum assalâm kære søster,

Hvem er "nogle"? Er det lærde i islam, eller er det lommemuftier fra Internetskolen?

Dét, du beskriver, er den islamiske idda - venteperioden. Den indtræder, når en kvinde er blevet skilt eller er blevet enke. Jeg kender ikke til nogen idda, der træder i kraft FØR man bliver gift, hvis man ikke er fraskilt eller enke.

Du skal heller ikke "bevise" overfor omverden, at I "ikke kun bliver gift fordi du skulle være gravid."

Mit råd til dig er at indgå nikah (islamisk ægteskabsløfte) så hurtig som mulig; så kan du holde en bryllupsfest for vennerne senere. Det er altid bedre at være gift end at leve i harâm.

Wassalâm
Ya Allah, hvis hav af indsigt brydes af barmhjertighedens bølger,
som aldrig når den brændende strand, men bevæger sig i al evighed;
lad mig drukne i dybet af Din verden, lad mig flyde i tilbedelsens stilhed,
og lad mig trække vejret, en enkelt gang mere.
Brugeravatar
Uzay Kertenkelesi

Tro: Salafi

Fået : 4 perler

Indlægby Kimi » lør mar 06, 2010 18:07

Salam Aleikum

Altså ham Imam´en siger, at jeg ska have min menstruation eller tage en graviditetstest på selve vielsesdagen.
Min svigerfar siger, at det er korrekt. Samt andre bekendte jeg har spurgt.

Jeg har spurgt en privat underviser, som siger, at det ikk er rigtigt, da man så begår haram indtil man får sin menstruation.

Begge argumentationer siges komme fra Allah. Jeg vil bare gerne gøre det rigtige
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør mar 06, 2010 20:24

As salamu "alaykum wa raHmatuLlah,

De informationer, som du har fået, er ikke nødvendigvis forkerte.

1) Det med at vente helt op til tre måneder ("idda perioden fra en til tre måneder) skyldes, at man ikke ønsker at blande det haram med det halal.

2)Det med menustration eller graviditetstest skyldes, at man ønske at sikre, at kvinden ikke er gravid på tidspunktet af vielsen.

3) Flere lærde mener, at hvis zina (sex udenfor ægteskab) er hændt med den mand, som kvinden skal giftes med, og ingen andre, så vil ægteskabet være gyldig, selvom kvinden skulle vise sig at være gravid ved vielsestidspunktet.

Jeg vil bare gerne gøre det rigtige

Hvis du vil gøre det helt rigtige, så vil du

1) Tale med din 'kæreste' - og forklar ham situationen. Fortæl, at det, som I laver, er Haram, og du vil gerne starte et nyt liv med ham i renhed og velsignelse.

2) Flytte fra ham midlertidigt og stoppe jeres 'kæresteri'

3) Søge tilgivelse oprigtigt dag og nat indtil vielsesdagen - gælder både dig og din 'kæreste'

4) Holde jeres vielse efter din næste periode.

Wa ALlahu a"lam
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Kimi » lør mar 06, 2010 21:34

Salam Aleikum Muhyi al din

Tak for dit indlæg.

Muhyi al din skrev:Hvis du vil gøre det helt rigtige, så vil du

1) Tale med din 'kæreste' - og forklar ham situationen. Fortæl, at det, som I laver, er Haram, og du vil gerne starte et nyt liv med ham i renhed og velsignelse.

2) Flytte fra ham midlertidigt og stoppe jeres 'kæresteri'

3) Søge tilgivelse oprigtigt dag og nat indtil vielsesdagen - gælder både dig og din 'kæreste'

4) Holde jeres vielse efter din næste periode.
Wa ALlahu a"lam

"Kæresteri" er lidt groft skrevet, da det lyder er helt forkert. Men jo, vi er ikk gift :ohno:

1) Min forlovede ved godt, at det er haram. Det ved vi begge! Derfor vil vi gerne gifte os hurtigts muligt. Men så kommer sådan et problem?!

2) Vi kan ikk få dagligdagen til at fungere, hvis vi bor væk fra hinanden. Selvom det kun er et par uger. (Hjælper det, hvis vi sover hvert for sig - Selvom det er under samme tag?)

3) Hvordan kan man søge om tilgivelse? Ingen af os beder - Hvordan gør man det så? -Via ens tanker/handlinger?

4) Du kan tro, at vi gifter os med det samme :teeth:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby bismillah786 » lør mar 06, 2010 21:49

Salamu Aliekum Kimi. Har du undersøgt om en dansk imam er nødvendigt for at blive gift islamisk? En rettroende sunni muslim som din islamiske underviser er vel ligeså godt? Wa salam.
Brugeravatar
bismillah786

Indlægby Mai » lør mar 06, 2010 22:11

.
Senest rettet af Mai tors mar 10, 2011 21:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 65 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Kimi » lør mar 06, 2010 22:33

sally skrev:Man søger om tilgivelse, når man oprigtigt angrer. Og for at angre, skal man stoppe med at begå synden. Hvilket I jo ikke gør, da I stadig bor sammen. Man kan ikke søge om tilgivelse - mens man fortsat begår synden.

Nej, jeg ved godt, at man ikk kan bede om tilgivelse, når man stadig synder. Men skal jeg bare føle og vide, at vi har syndet? Eller ska man gå og være ked af det, før det er oprigtigt? Jeg ved godt, at vi har lavet haram og fortryder også, at vi ikk giftede os med det samme - (Men kommer fra en anden kultur, hvor det absolut ikk foregår islamisk)
Så man kan stadigvæk gå og være glad og positiv, men samtidig angre over sine synder?

bismillah786 skrev:Salamu Aliekum Kimi. Har du undersøgt om en dansk imam er nødvendigt for at blive gift islamisk? En rettroende sunni muslim som din islamiske underviser er vel ligeså godt? Wa salam.

Nu er det min forlovede, som taler igennem hans far. Da min forlovede ikk er i stand til at tale med imam´en selv. Jeg tror faktisk, at det er min underviser, som de har haft kontakt med. Altså at det er ham, som kommer til at gifte os, men samtidig har sagt, at vi ska vente til min næste periode.

Det er svært for mig, da jeg er uviden. Jeg vil så gerne have det ordnet på ordentlig vis og starte et sundt og oprigtigt ægteskab, men jeg får så mange forskellige ting afvide. Og det er meget svært, at gøre halal nu, hvor vi har levet sammen i 5 år. Det virker helt overskueligt for mig, så det næsten er umuligt.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn mar 07, 2010 14:13

Kimi skrev:Jeg vil så gerne have det ordnet på ordentlig vis og starte et sundt og oprigtigt ægteskab, men jeg får så mange forskellige ting afvide. Og det er meget svært, at gøre halal nu, hvor vi har levet sammen i 5 år. Det virker helt overskueligt for mig, så det næsten er umuligt.

Hvorfor er det overskueligt at leve halal? Det er bare at flytte væk , da det som sagt er haram at bo sammen, når i IKKE er gift...
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Givet : 69 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Kimi » søn mar 07, 2010 17:09

...
Senest rettet af Kimi søn mar 07, 2010 18:26, rettet i alt 1 gang.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn mar 07, 2010 17:29

Kimi skrev:Salam Aleikum Muslimaa

Det er ikk BARE at flytte væk? Hvor ska jeg flytte hen? Ska vi så stå med 2 husleje? Vi har fælles bil og er begge afhængige af den. Hvem ska lave mad/vaske tøj/rydde op for min forlovede? Yani, jeg har forpligtelser overfor mit hjem og ham.

Tingene er ikk BARE lige sådan, det vil du Inshallah en dag opleve, med din mand når i kommer til at bo sammen. Man kan ikk BARE lige tage væk fra alt.

Du har forpligtelser? der ikke noget i islam som hedder at bo sammen med en mand man IKKE er gift med og det ved du nok selv... At jeg skriver flytte væk, så mener jeg, bo med din familie indtil i er gift... Det er sådan man kan gøre halal, hvis det er det man vil! Og self. kan man stadig ses med sin forlovede... jeg har ikke skrevet "fængsel dig selv" og bare "forlade ham"... I kan stadig ses på bedst islamisk vis....

fred og salam...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Kimi » søn mar 07, 2010 17:38

...
Senest rettet af Kimi søn mar 07, 2010 18:28, rettet i alt 1 gang.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn mar 07, 2010 17:58

.... sorry
Senest rettet af Muslimaa søn mar 07, 2010 18:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Kimi » søn mar 07, 2010 18:09

...
Senest rettet af Kimi søn mar 07, 2010 18:25, rettet i alt 1 gang.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn mar 07, 2010 18:13

Kimi skrev:
Det er sjovt, at du går ind og redigere dit indlæg hele tiden :tomm: Kan du ikk stå ved din første ord?

Bye... ingen kommentere mere herfra!
Senest rettet af Muslimaa søn mar 07, 2010 18:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Kimi » søn mar 07, 2010 18:17

PB
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn mar 07, 2010 18:21

No comment.... salam!
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » søn mar 07, 2010 18:28

...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Zinnar » tirs mar 09, 2010 17:52

Selam Aleykum

Jeg syntes at du skal til at finde en ny imam.

Det med at man skal vente med næste måned, det er helt forkert.
fordi det er ikke noget Allah siger, det er hans egen regel. jeg vil råde dig, at finde dig en anden.
Tværtimod det er gunah(Haram) at lave nikah, når man har det.

Mange gange tillykke.:D
Zinnar

Indlægby Muhyi al din » tirs mar 09, 2010 18:11

As salamu "alaykum

Zinnar skrev:Selam Aleykum

Jeg syntes at du skal til at finde en ny imam.

Jeg synes, at du bør finde dig en (ny) lærer.

Zinnar skrev:Det med at man skal vente med næste måned, det er helt forkert.
fordi det er ikke noget Allah siger, det er hans egen regel. jeg vil råde dig, at finde dig en anden.
Tværtimod det er gunah(Haram) at lave nikah, når man har det.

Hvorfor og hvor står det, at det er haram?

I stedet for at skabe mere forvirring, så bør du være sikker på, hvad du skriver.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Fået : 24 perler

Indlægby Kimi » ons mar 10, 2010 12:00

Salam Aleikum

Det er meget svært, idet man hører to vidt forskellige ting. Hva er rigtgt og hva er forkert?

Man står nogle gange chanceløs for at finde ud af sandheden :cry:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Næste

Lignende emner