Sex uden for ægteskabet

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Sex uden for ægteskabet

Indlægby lena » søn aug 30, 2009 19:11

Hvis en ung mand og en ung kvinde har sex med hinanden, før de er blevet gift, bør de så gifte sig?

Forkommer det i jeres kultur at familierne kan presse dem til ægteskab?
Brugeravatar
lena

Geografisk sted: Næstved
Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Sex uden for ægteskabet

Indlægby AishaKolding » søn aug 30, 2009 22:00

lena skrev:Hvis en ung mand og en ung kvinde har sex med hinanden, før de er blevet gift, bør de så gifte sig?

hey.
har hørt at nogen gifter sig men jeg vil da tro at hvis kvinden blir gravid så kan familien presse lidt på angående ægteskab
men ikk hæng mig op på det.
kan kun sige ud for mine erfaringer :D

håber du finder dit svar, inshaAllah..
maah as-salaama
AishaKolding

Geografisk sted: kolding
Tro: Salafi

Indlægby lena » søn aug 30, 2009 22:28

Jeg spørg kun af manglende viden, da der er stor forskel på, hvad der er religion, og hvad der er kultur.

Da jeg boede i Tyrkiet, var jeg bekendt med en ung naiv tyrkisk fyr, der blev presset til at gifte sig med denne unge tyrkiske pige.
Hun var blevet utrolig forelsket i ham, og han havde ikke meget erfaring med det modsatte køn, så en enkel gang ender de med at have sex, hun sørger for at hendes familie finder ud af det, så de kan presse fyren til at gifte sig med hende. Der var en farlig ballade, for hun påstod, hun var jomfru. Det endte med, at han giftede sig med hende. Senere fandt jeg ud af, at den var god nok, hun var ikke jomfru, men blot så opsat på, at blive gift med denne unge fyr.

Så jeg spørg kun, fordi jeg ikke er klar over, om det var pga. kulturen eller religionen, at han blev presset til at gifte sig med hende. Og så tænker jeg lidt på om det forkommer i andre lande og kulturer.
Brugeravatar
lena

Indlægby MissTurkii » man aug 31, 2009 10:24

Selam

Ifølge min familie skal man nok giftes så, ved at redde "æren", så folk holder kæft. (selvom de alligevel ikke gør). Også hvis pigen flygter til drengen, vil der komme rygter om, at de har været sammen, selvom hvis de ikke har. Folk snakker og snakker. Så SKAL man giftes.
Kömür gözlüm sende sevda ne arar, sirin sözlüm sende vefa ne arar
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Indlægby lena » man aug 31, 2009 11:53

Jeg vil nu også mene, at det vil være det rigtige at gøre, dog ikke for at få folk til at holde mund, for som du selv siger slader kan man ikke stoppe. Men det vil være det rigtige af hensyn til hinanden og familierne. Man må jo stå til ansvar for sine handlinger. Men er der nogen der ved hvordan Islam siger om dette? Bør man gifte sig, hvis man har indledt et sexuelt forhold (enten ved kys, berøring eller sex)?
Brugeravatar
lena

Indlægby Muslimaa » man aug 31, 2009 12:49

lena skrev:Hvis en ung mand og en ung kvinde har sex med hinanden, før de er blevet gift, bør de så gifte sig?

Meget farligt.. at de har været sammen og begået zina er HARAM i sig selv
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 69 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby lena » man aug 31, 2009 14:50

Nu er dette kun et tanke spil. Men der er jo en del, især muslimske mænd der har f.eks. en dansk kæreste. Og jeg vil da tror, at det også forkommer at en muslimsk mand og en muslimsk kvinde forelsker sig, og opnår en form for seksuel kontakt. Så jeg er bare lidt int. i hvordan de bør gribe det an. Bør de gifte sig i følge Islam? Og hvordan er de forskellige kultur skruet sammen hvad dette angår??
Brugeravatar
lena

Indlægby Jessminda » man aug 31, 2009 17:00

Hej
hvilken kultur taler du om?
Der kommer an på hvordan familien er, nogle presser dem til at blive gift, andre gør ikke.
jeg har engang læst at det er forbudt at blive gift hvis kvinden bliver gravid før ægteskabet.
og min personlig holdning til det er at de ikke burde få lov til at blive gift, hvis de ønsker det som straf for at have haft sex udenfor ægteskabet.

lena skrev:Nu er dette kun et tanke spil. Men der er jo en del, især muslimske mænd der har f.eks. en dansk kæreste. Og jeg vil da tror, at det også forkommer at en muslimsk mand og en muslimsk kvinde forelsker sig, og opnår en form for seksuel kontakt. Så jeg er bare lidt int. i hvordan de bør gribe det an. Bør de gifte sig i følge Islam? Og hvordan er de forskellige kultur skruet sammen hvad dette angår??

Mange muslimske mænd bliver gift med deres danske kærester i en periode for ikke at få synder for deres forhold og mange af dem ender med at blive gift med en muslimsk pige fra deres eget land til sidst.
I islam er det forbudt at have et forhold dvs. hvis i er forelsket skal i giftes. Der findes ikke kærsteri i Islam heldigvis.

jeg tør ikke at svare på om de skal giftes ifølge Islam, hvis de har haft sex udenfor ægteskabet fordi jeg ved virkelig ikke nok om det. :?
"Vi lærte iman (tro) og så lærte vi Quran’en og det øgede vores Iman"
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Muslimaa » man aug 31, 2009 18:35

lena skrev:Nu er dette kun et tanke spil. Men der er jo en del, især muslimske mænd der har f.eks. en dansk kæreste. Og jeg vil da tror, at det også forkommer at en muslimsk mand og en muslimsk kvinde forelsker sig, og opnår en form for seksuel kontakt. Så jeg er bare lidt int. i hvordan de bør gribe det an. Bør de gifte sig i følge Islam? Og hvordan er de forskellige kultur skruet sammen hvad dette angår??

Hvis man er forelsket og er sikker på at man vil have den person, så er det godt at giftes...
Hvorfor begå haram ting? når man kan gifte sig og leve lykkeligt sammen...

hvilken kulture? nu bliver jeg i tvivl. snakker du om islam eller traditionerne ved de forskellige ??
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby lena » man aug 31, 2009 19:49

Når jeg taler kultur, mener jeg at en ting er hvad Islam siger, men det er meget forskelligt hvordan tingene fungere i den ene ende af Tyrkiet og den anden ende, samt hvordan tingene fungere i Marokko eller Iran osv. Så kultur og religion går ikke nødvendigvis hånd i hånd. Så jeg skrev længere oppe om en oplevelse jeg havde i Tyrkiet, hvor fyren blev presset til at gifte sig med pigen. Jeg ved ikke hvad Islam siger på dette område, og hvordan familierne havde håndteret det, at de havde været i seng sammen, kan jeg kun forstille mig er vidt forskelligt alt efter hvor man bor og i hvilken kultur man er vokset op.

F.eks. her i Danmark er der en del muslimske fyre der er sammen med danske piger, og her kan jeg umuligt forstille mig at familien ville tvinge fyren til at gifte sig med pigen.

Men hvordan det fungere i de forskellige lande og kulture det aner jeg ikke, ligesom jeg heller ikke ved hvordan Islam ser på dette.
Brugeravatar
lena

Indlægby Mayeda » man aug 31, 2009 20:10

...
Senest rettet af Mayeda man mar 08, 2010 19:05, rettet i alt 1 gang.
Mayeda
Sølv Bruger

Indlægby MissTurkii » man aug 31, 2009 20:13

F.eks. her i Danmark er der en del muslimske fyre der er sammen med danske piger, og her kan jeg umuligt forstille mig at familien ville tvinge fyren til at gifte sig med pigen.

Det kan måske være fordi, i det danske kultur er det normalt at ha kærester, og danske pigers forældre er jo ligeglad om de har kærester, men det er de muslimske forældre ikke, derfor siger muslimske forældre at de ska giftes osv.

Men mange udlanske fyre gemmer ogs at de er sammen med danske piger. Nogen begår hor osv, og forældrene aner ikke noget. Altså de forældre der ikke går så meget op i deres børn. Hvad de laver osv osv.. Men hvis to muslimer er sammen, og man finder ud af det, så vil pigens forældre 100% sige at de ska giftes , selv hvis fyren vil løbe fra det, ISÆR hvis de har lavt en fejl som samleje.

I hvertfald er det sådan ved nogen..
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby MissTurkii » man aug 31, 2009 20:15

Så vidt jeg ved, må en mand og en kvinde godt have samleje, så længe de er forlovet. Ikke sandt?

Det må de jo ikke?

ja , og jeg synes det er godt. Hvis man laver sådan en kæmpe fejl, så ska de sku ogs giftes..Hvem vil ha' han/hun efter at ha' været i seng med en anden. Det er som hvis en bider af et brød og giver dig resten, vil du så ha' det? Personligt vil jeg ikke. Hvorfor tage resten, istedet for det hele brød?
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Jessminda » man aug 31, 2009 20:20

Hvis man har haft samleje før ægteskabet skal man ikke giftes ifølge islam. det er op til en selv.
I profetens tid skulle man gifte sig med vedkommende som man havde haft samleje med. Men dette blev ændret igen, også i profetens tid.

Mayeda skrev:Så vidt jeg ved, må en mand og en kvinde godt have samleje, så længe de er forlovet. Ikke sandt?

Ja, desværre.

Hejsa,

Så vidt jeg ved, må en mand og en kvinde godt have samleje, så længe de er forlovet. Ikke sandt?

Ja, desværre.

søster hvad mener du med forlovet? og nej det passer ikke søster..
Man skal offentlig gøre at man er gift foran alle før man bare har samleje. dvs. hvis du er blevet gift men stadig bor hos din familie og han bor hos sine kan i ikke bare have samleje. I skal jo først holde fest og offentlig gøre at i nu er gift gift.. hvis du forstår..
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Indlægby Mayeda » man aug 31, 2009 20:22

..
Senest rettet af Mayeda man mar 08, 2010 19:06, rettet i alt 1 gang.
Mayeda
Sølv Bruger

Indlægby Betelgeuse » man aug 31, 2009 20:26

lena skrev: Når jeg taler kultur, mener jeg at en ting er hvad Islam siger, men det er meget forskelligt hvordan tingene fungere i den ene ende af Tyrkiet og den anden ende, samt hvordan tingene fungere i Marokko eller Iran osv. Så kultur og religion går ikke nødvendigvis hånd i hånd. Så jeg skrev længere oppe om en oplevelse jeg havde i Tyrkiet, hvor fyren blev presset til at gifte sig med pigen. Jeg ved ikke hvad Islam siger på dette område, og hvordan familierne havde håndteret det, at de havde været i seng sammen, kan jeg kun forstille mig er vidt forskelligt alt efter hvor man bor og i hvilken kultur man er vokset op.

Ens kultur burde ikke have første prioritet omkring de beslutninger man tager. Som muslim følger man først og fremmest Quranen, så man bør følge Islam.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 156 perler
FÃ¥et : 83 perler

Indlægby Betelgeuse » man aug 31, 2009 20:35

MissTurkii skrev:

Det kan måske være fordi, i det danske kultur er det normalt at ha kærester, og danske pigers forældre er jo ligeglad om de har kærester, men det er de muslimske forældre ikke, derfor siger muslimske forældre at de ska giftes osv.

Det er såmænd nok afhængigt af hvilken dansk familie man spørger.
At danske familier generelt set er mere frie mht. kæresteforholde betyder ikke, at de ligefrem er ligeglade med hvem deres børn færdes med.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby lena » man aug 31, 2009 20:43

Confluence skrev:
MissTurkii skrev:

At danske familier generelt set er mere frie mht. kæresteforholde, betyder ikke at de ligefrem er ligeglade med hvem deres børn færdes med.

Ja jeg vil nu også sige, at jeg er dansk, og det med kærester var bestemt ikke "normalt" i mine forældres øjne. Jeg har aldrig talt om drenge med mine forældre, eller haft en dreng med hjem (hverken som kæreste eller bare ven). Min mor er klart af den holdning at en pige og en dreng kan IKKE være venner. Og at min søster og jeg ikke skal pådrage os et rygte i byen som nogle "billige" piger. Og vi er trods alt vokset op i Aalborg. Så jeg tror, det er meget et spørgsmål om, hvilken familie og kultur man taler om. Og det er derfor, jeg spørg ind til jeres egne erfaringer i jeres familie og kultur.
Brugeravatar
lena

Indlægby MissTurkii » man aug 31, 2009 20:44

jeg skrev også nedenunder, at det er ihvertfald sådan ved nogen. Har ikk blandet ALLE. ;)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Jessminda » man aug 31, 2009 20:52

lena skrev: Og vi er trods alt vokset op i Aalborg. .

og hvad så?
Brugeravatar
Jessminda
Student 2010
Student 2010

Indlægby Betelgeuse » man aug 31, 2009 20:54

MissTurkii skrev:jeg skrev også nedenunder, at det er ihvertfald sådan ved nogen. Har ikk blandet ALLE. ;)

Du skrev det allernederst, efter at have skrevet om muslimske drenge og familier, så gik udfra at den sætning hørte til den del, og ikke til den øverste del med danske familier.

Så hvis dit indlæg ikke blev forstået, sådan som det skulle, så undskylder jeg.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby MissTurkii » man aug 31, 2009 20:56

det var ment til begge. Jeg vidste folk måske ville reagere sårn, så jeg skrev det nedenunder. Selvf. vil jeg ikke blande enhver :)
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby lena » man aug 31, 2009 21:02

Det var heller ikke for at angibe dig. Men mere for ligesom at gøre klart, at det er meget forskelligt. Derfor kunne det være int. at vide hvad Islam sige om dette, samt hvordan det fungere i praksis i de forskellige kulture / familier :)

Det med Aalborg, er fordi, Aalborg er en storby. Vi er ikke vokset op i et lille lokal samfund, hvor alle kender hinanden, men i en stor by. I en by der er fyldt med fristelser og hvor det var muligt at forsvinde i mængden. Men der var nu nogle strenge krav til os. Så man kan ikke sætte alle i samme bås. Det var bestemt ikke okay at gå i byen, drenge var ikke nogle man var venner med (piger og drenge kunne i især efter min moders mening, kun se hinanden med seksuelle øjne), alkohol, rygning m.m. var bestemt heller ikke okay. Så det er ikke alle danske familier der acceptere eller ser let på det med kærester, og det letsindige liv mange danske unge lever.
Brugeravatar
lena

Indlægby Betelgeuse » man aug 31, 2009 21:04

lena skrev:
Confluence skrev:
MissTurkii skrev:

At danske familier generelt set er mere frie mht. kæresteforholde, betyder ikke at de ligefrem er ligeglade med hvem deres børn færdes med.

Ja jeg vil nu også sige, at jeg er dansk, og det med kærester var bestemt ikke "normalt" i mine forældres øjne. Jeg har aldrig talt om drenge med mine forældre, eller haft en dreng med hjem (hverken som kæreste eller bare ven). Min mor er klart af den holdning at en pige og en dreng kan IKKE være venner. Og at min søster og jeg ikke skal pådrage os et rygte i byen som nogle "billige" piger. Og vi er trods alt vokset op i Aalborg. Så jeg tror, det er meget et spørgsmål om, hvilken familie og kultur man taler om. Og det er derfor, jeg spørg ind til jeres egne erfaringer i jeres familie og kultur.

Hehe, sådan var en af mine veninders forældre også. Dog blidere i det.. for de virkede ligeglade med hvad naboerne tænkte.. Hendes far havde dog humor, men han gjorde det også klart at INGEN fyr skulle røre hans datter.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby Betelgeuse » man aug 31, 2009 21:08

MissTurkii skrev:det var ment til begge. Jeg vidste folk måske ville reagere sårn, så jeg skrev det nedenunder. Selvf. vil jeg ikke blande enhver :)

Nååååeh.. så det vidste du.. seni seni seni..
Jamen så vil jeg spise min gamle hat og sige undskyld.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby lena » man aug 31, 2009 21:10

Jeg vil også sige at min mor klart var / er den strenge, og min far lidt mere blød og har klart mere humor, men dog skal man ikke tage fejl, og tro man kan løbe om hjørne med ham. Men hvor min mor mere er typen der sige "bom bom bom sådan skal det være!!!!!" er min far mere typen der spørg ind og prøver at forstå, hvorefter han fortælle hvad han mener og ønsker. Og det er slet ikke til at gå fejl af, hvis man skuffer ham. Lidt lige som den gode og onde betjent :D
Brugeravatar
lena

Indlægby Betelgeuse » man aug 31, 2009 21:51

lena skrev:Jeg vil også sige at min mor klart var / er den strenge, og min far lidt mere blød og har klart mere humor, men dog skal man ikke tage fejl, og tro man kan løbe om hjørne med ham. Men hvor min mor mere er typen der sige "bom bom bom sådan skal det være!!!!!" er min far mere typen der spørg ind og prøver at forstå, hvorefter han fortælle hvad han mener og ønsker. Og det er slet ikke til at gå fejl af, hvis man skuffer ham. Lidt lige som den gode og onde betjent :D

Plejer kvinder ikke også generelt (den er farlig den her) at være mere hysterisk anlagte end mænd? :teeth:
Ej jeg tror også at man som mor kan være noget beskyttende overfor sit barn, og måske finde det nødvendigt at være striks.. for tænk nu hvis der skete ens lille diamant noget? Andre tror jeg helt klart kun går op i omdømme, også er det ligemeget om man så er faldet og har slået hul på knæet, så længe naboerne ikke så det.

Der er selvfølgelig også de forældre, som bare er ligeglade med deres børns ve og vel..

Kulturmæssigt er der da nogle som opdrager efter gamle traditioner, hvorpå regler og normer lader sig være gældende for opvæksten af et barn. Men det med at nogle har været seksuelt aktive før et ægteskab, er også mange gange blevet misbrugt fordi, nogle mennesker (med al respekt) har været blændet af deres begreber for ære, og deres omdømme ude blandt folk. Når folk snakker, så er det ikke altid sandheden de siger. Og en af de væreste ting man kan gøre, er at lytte til sladder, for oftest stammer de fra smålige mennesker, der ikke besidder andet end jalouxi.

Og hvis en familie står i en situation, hvorpå to unge har været seksuelt aktive - uden at være mand og kone, så vil jeg personligt synes at familien skulle søge vejledning hos en Imam. Også derefter træffe en beslutning udfra islamisk vis.

Men altså.. Alle familier uanset baggrund - er nok forskellige som dag og nat.
Brugeravatar
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Indlægby SucceS » tirs sep 01, 2009 01:20

Ikke for at bryde topic'en, men er SEX virkelig så umodståelig? :hmmm:
Insan Islâm'la Güzelleşir
SucceS

Tro: Salafi

Indlægby Muslimaa » tirs sep 01, 2009 15:34

Mayeda skrev:

Hejsa,

Ja, desværre.

WHAT ? MAN MÅ DA IKKE gøre sådan noget FØR MAN ER GIFT ....
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » tirs sep 01, 2009 15:36

Mayeda skrev::vedikke:

Det må I undskylde. Det var bare, hvad jeg har hørt. Trækker det tilbage :)

Hvis du får fat i dem der sagde det, så ret dem søster... :')
det vil du få hasanat for , inshallah <3 og Allahu al alim
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Næste

Lignende emner

Tilbage til Islam