Hvornår er det ramadan's første dag?

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Hvornår er det ramadan's første dag?

Indlægby Zulkarneyn » ons aug 19, 2009 17:58

Dvs. hvornår skal vi faste? er det den 21. eller 22. altså ifølge den gregorianske kalender.
And the servants of the Beneficent Allah are they who walk on the earth in humbleness, and when the ignorant address them, they say: Peace. - 25:63
Brugeravatar
Zulkarneyn
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 36 perler
Fået : 18 perler

Re: Hvornår er det ramadan's første dag?

Indlægby MissTurkii » ons aug 19, 2009 18:21

21. - på fredag er det første ramadan dag.
Kömür gözlüm sende sevda ne arar, sirin sözlüm sende vefa ne arar
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Huma » ons aug 19, 2009 18:33

Assalamu alaikum
Ifølge det Ramadan kalender jeg har fået er det fredag den 21.
Men nogle gange ændres det i sidste øjeblik....så der er risiko for at det bliver lørdag den 22.
Abu Hurayra (RadiAllahu anhu) udtalte:
Allahs sendebud Salla Llahu 'alyhi wa sallam sagde:
Allah subhaanahu wa ta'ala dømmer jer ikke fra jeres udseende eller form, men Han gransker jeres hjerter og ser på jeres gerninger. Muslim.
Huma

Givet : 1 perle

Indlægby Anatolia » ons aug 19, 2009 22:23

Asselamu aleykum

Ifølge den tyrkiske islamiske kalender - diyanet - er det den 21. aug. Ramadanen starter, inshaAllah.

Dog er der nogle som følger Saudi Arabien, her er det én eller to dag før man får at vide, hvornår Ramadanen starter, da man ser efter månen fra Saudi Arabiens vinkel og følger dem.
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Århus

Fået : 1 perle

Indlægby Abu Saif » ons aug 19, 2009 22:54

Anatolia skrev:Asselamu aleykum

Ifølge den tyrkiske islamiske kalender - diyanet - er det den 21. aug. Ramadanen starter, inshaAllah.

Dog er der nogle som følger Saudi Arabien, her er det én eller to dag før man får at vide, hvornår Ramadanen starter, da man ser efter månen fra Saudi Arabiens vinkel og følger dem.

ser man ikke efter månen i tyrkiet?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 32 perler
Fået : 57 perler

Indlægby Sehadet » ons aug 19, 2009 23:05

Salam,

Det er første fastedag på fredag inshallah. De tyrkiske religiøse myndigheder har også udtalt at det er på fredag.

Koulij, da man idag har udstyr som kan finde den præcise dag for nymåne, er det ikke mere nødvendigt at se på månen.
Son nefes gelmeden, gel tevbe eyle...
- Sedat Uçan
Brugeravatar
Sehadet

Fået : 3 perler

Indlægby Abu Saif » ons aug 19, 2009 23:28

Sehadet skrev:Salam,

Det er første fastedag på fredag inshallah. De tyrkiske religiøse myndigheder har også udtalt at det er på fredag.

Koulij, da man idag har udstyr som kan finde den præcise dag for nymåne, er det ikke mere nødvendigt at se på månen.

så du mener man kan vide det en uge før?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 32 perler
Fået : 57 perler

Indlægby Anatolia » tors aug 20, 2009 01:01

koulij skrev:
Anatolia skrev:Asselamu aleykum

ser man ikke efter månen i tyrkiet?

Jo, men ikke i forhold til Saudi Arabiens vinkel til månen, men derimod fra Tyrkiet. Dette sker mange måneder før Ramadenen starter. Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvordan dette kan lade sig gøre, men sådan foregår det. Og majoriteten af tyrkere følger diyanet. Derfor starter Ramadanen med sikkerhed den 21. august i Tyrkiet og blandt de fleste tyrkere i verden.
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Århus

Indlægby MRO » tors aug 20, 2009 11:59

En af de to følgende hændelser udløser pligten til at faste Ramadan:

At syne nymånen for Ramadan efter solnedgang på den niogtyvende dag af Sha^ban (måneden som går forud for Ramadan). En arabisk måned er enten niogtyve eller tredive dage, så begyndelsen af måneden Ramadan såvel som slutningen af måneden, er da afgjort ved synet af nymånen. Hvis nymånen ikke er set, så fuldføres måneden med tredive dage, som det er tilfældet med afgørelsen af samtlige måneder i månekalenderen. Dette er udledt fra profetens udtalelse, som er berettet af Al-Bukhariy og Muslim:

لا تَقَدَّمُوا رَمَضانَ بِيَومٍ أَوْ يَومَين صُوموا لرؤيتِه وأفطِرُوا لرُؤيتِه فإنْ غُمَّ علَيكم فأكْمِلوا عِدَّةَ شَعبانَ ثلاثينَ يوما

hvilket betyder: ”Fremskynd ikke Ramadan med en eller to dage. Fast når I ser den nye måne og slut fasten når I ser den igen. Hvis I er forhindret i at se den, fuldfør da Sha^ban med tredive dage”.
Vær "advaret" mod den, som bestemmer måneden Ramadan ved at stole på astronomiske beregninger. Profeten, må Allah ophøje hans rang, oplyste os om, at et sådant regnskab ikke er til at stole på, til bestemmelse af sådanne sager. Imam Ahmad berettede i sin Musnad (samling af udtalelser fra profeten), at profeten, må Allah ophøje hans rang, sagde:

نحنُ أمةٌ أميةٌ لا نكتُبُ ولا نحسِبُ الشهرُ هكذا وهكذا

hvilket betyder: ”Vi er en analfabetisk nation, som ikke tager udgangspunkt i det skrevne og det regnede (til at bestemme begyndelsen af måneden). Måneden er enten niogtyve eller tredive dage”. Lovprisning til Allah, hvor let sagen er. Enhver muslim med syn kan observere nymånen. Man behøver ikke at være afhængig af og stole på komplicerede beregninger, som kun få mennesker forstår.
Dvs. diverse kaldenere og elektroniske beregninger osv. skal vi ikke stole 100% på. Vi kan kun betragte dem som en vejledning for os. Det er derved muslimernes pligt/ opgave at kunne se på solen, stjernerne, månen osv. hvornår de forskellige bønner indtræder, hvornår ramadanen indtræder og udtræder, retningen for salat osv.
det er den bedste og mest sikre metode.
Tror i at de på profetens tid, må Allah ophøje hans rang, brugte kaldenere, kompas osv? nej selvfølgelig ikke!
De lærte at observere på himlen. Og stæber vi muslimer ikke i at efterleve vores elskede profet? jo selvfølgelig gør man det :D
MRO

Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby Webudvikler » tors aug 20, 2009 20:04

S.a

Det er vel på lørdag, har jeg lige fået afvide?
Webudvikler

Indlægby Muslimah » tors aug 20, 2009 20:09

Assalaamu alaikum,

Jeg har også lige fået at vide at det er på lørdag vi skal starte med at faste ;)
"Hold fast, all together, to the bond with Allah, and not be divided." [3:130]
Brugeravatar
Muslimah

Geografisk sted: København
Køn: Hunkøn

Indlægby Webudvikler » tors aug 20, 2009 20:18

Se http://www.wakf.com på breaking newz
Webudvikler

Indlægby Huma » tors aug 20, 2009 20:43

Assalamu alaikum
Jeg har også lige hørt at det er på lørdag.
Abu Hurayra (RadiAllahu anhu) udtalte:
Allahs sendebud Salla Llahu 'alyhi wa sallam sagde:
Allah subhaanahu wa ta'ala dømmer jer ikke fra jeres udseende eller form, men Han gransker jeres hjerter og ser på jeres gerninger. Muslim.
Huma

Givet : 1 perle

Indlægby Zulkarneyn » tors aug 20, 2009 21:09

Der står her http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/reg ... kbhnsj.htm at der bliver nymåne idag, vil det ikke sige at det er ramadan imorgen?
And the servants of the Beneficent Allah are they who walk on the earth in humbleness, and when the ignorant address them, they say: Peace. - 25:63
Brugeravatar
Zulkarneyn
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Danmark

Givet : 36 perler
Fået : 18 perler

Indlægby MRO » tors aug 20, 2009 21:32

Assalamu aleikum....

hvis i ikke lige har læst mit indlæg så siger jeg det lige igen :)

Hold øje med ny månen... og ikke alt det der dmi, astonomiske beregninger osv osv.
Det skaber mere forvirring end det gavner... hmm... er det imorgen er det lørdag.. hmm.. hvornår er det??? :hmmm:

Så derfor er mit råd til jer, at gøre som Profeterne (må Allah ophøje deres rang) gjorde når de skulle faste, nemlig at observere ny månen. Og indtil nu kan jeg lige oplyse at jeg ikke har set den 8)
MRO

Indlægby Muslimaa » fre aug 21, 2009 09:10

MRO skrev:
Så derfor er mit råd til jer, at gøre som Profeterne (må Allah ophøje deres rang) gjorde når de skulle faste, nemlig at observere ny månen. Og indtil nu kan jeg lige oplyse at jeg ikke har set den 8)

Wa alaikum al salam.. hvordan lærer man at observere (hvad betyder det) en ny måne?
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 69 perler
Fået : 20 perler

Indlægby MRO » fre aug 21, 2009 11:40

ha ha :D hvor er du sød, synes det er cool du spørger, det viser din iver for at lære nyt. Barak Allahu fiki.

At observere betyder egentlig bare at kigge. Men prøver lige at forklare.

Den arabiske kaldender kører efter månen, og 1 måned kan enten være på 29 eller 30 dage. Ikke ligesom i vesten hvor 1 måned kan være enten 28, 30 eller 31 dage nogen gange.
men hvorfra ved man så at en måned er 29 eller 30 dage? ja ser du, så kigger man på himlen efter ny månen. (som hedder hilal på arabisk). ny månen er den som afgør hvornår en ny måned begynder og afslutter.
profetens udtalelse (må Allah ophøje hans rang), som er berettet af Al-Bukhariy og Muslim lyder således:

لا تَقَدَّمُوا رَمَضانَ بِيَومٍ أَوْ يَومَين صُوموا لرؤيتِه وأفطِرُوا لرُؤيتِه فإنْ غُمَّ علَيكم فأكْمِلوا عِدَّةَ شَعبانَ ثلاثينَ يوما

hvilket betyder: ”Fremskynd ikke Ramadan med en eller to dage. Fast når I ser den nye måne og slut fasten når I ser den igen. Hvis I er forhindret i at se den, fuldfør da Sha^ban med tredive dage”.
Ny månen er når månen er helt helt tynd. Har du ikke før set fuld måne f.eks.? det har du helt sikkert :)
Men når man nærmer sig en ny måned, så bliver månen tyndere og tyndere. og når den er så tynd som den kan blive så er det ny måne, og så begynder der en ny islamisk måned. og denne proces gentager sig hele tiden.
Først er månen tynd, så bliver den større og større (rund) og så helt tynd igen... Nu så vi ikke ny månen (hilal) igår derfor gennemføre vi Sha^ban med 30 dage og faster derfor på lørdag. Når vi så ser ny månen igen om enten 29 eller 30 dage, jamen så ved vi at Ramadan er afsluttet og så er det Eid :klapper:
Gav det lidt mening
MRO

Indlægby MissTurkii » fre aug 21, 2009 13:07

ej hallo er det ikke ramadan i dag? Jeg faster, og mange andre tyrkere jeg kender gør, men arabere afghanere , somalier jeg kender gør ikke, og ska i morgen?
Kömür gözlüm sende sevda ne arar, sirin sözlüm sende vefa ne arar
Brugeravatar
MissTurkii
Sølv Bruger

Indlægby Barakah » fre aug 21, 2009 13:20

InshaAllah det er imorgen.. Det er fordi tyrker/bosnier følger en kalender, mens vi andre faster når vi ser nymånen, eller når saudi har gjort det.

Hvordan man så kan stole på den kalender uden at ha' set en ny måne, ved jeg ikk?
Brugeravatar
Barakah

Geografisk sted: Islamic.dk

Indlægby Betelgeuse » fre aug 21, 2009 13:49

"Vi" faster også idag..
Inaktiv
Betelgeuse
Sølv Bruger

Givet : 187 perler
Fået : 111 perler

Indlægby Muslimaa » fre aug 21, 2009 17:07

MRO skrev:ha ha :D hvor er du sød, synes det er cool du spørger, det viser din iver for at lære nyt. Barak Allahu fiki.

Den arabiske kaldender kører efter månen, og 1 måned kan enten være på 29 eller 30 dage.
men hvorfra ved man så at en måned er 29 eller 30 dage? ja ser du, så kigger man på himlen efter ny månen. (som hedder hilal på arabisk). ny månen er den som afgør hvornår en ny måned begynder og afslutter.
profetens udtalelse (må Allah ophøje hans rang), som er berettet af Al-Bukhariy og Muslim lyder således:

aha tak søster... ja jeg vil self. gerne lære det :-)... Jeg spurgte også min far. Han sagde nu om dagen er der alt muligt osv, derfor bruger nogle folk måske "det" man kan se en ny halvmåne med... hmm hvis du forstår hva jeg mener... altså at nogle folk ikk kigger på himlen.

Tak tak - det gav da en mening... jeg skal bare forstå det bedre ...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » fre aug 21, 2009 17:09

vi faster i morgen... vi følger Saudia Arabian hvis man ka sige det sådan...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Uthman_bin_Afan » fre aug 21, 2009 18:08

Confluence skrev:"Vi" faster også idag..

Hvem er "i"?
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ

{Yusuf:106} And most of them do not believe in Allah without associating others (with Him).
Brugeravatar
Uthman_bin_Afan

Indlægby Betelgeuse » fre aug 21, 2009 22:15

Uthman_bin_Afan skrev:
Confluence skrev:"Vi" faster også idag..

Hvem er "i"?

Hvorfor skal fluen altid fanges i nettet.. :hmmm:
Inaktiv
Betelgeuse
Sølv Bruger

Givet : 187 perler
Fået : 111 perler

Lignende emner

Tilbage til Islam