Iran - påklædning

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Iran - påklædning

Indlægby mimze » tirs sep 23, 2008 15:49

Hej allesammen:)

Jeg har, forgæves, surfet rundt på nettet i mit forsøg på at finde ud af hvordan jeg skal klæde mig når jeg skal til Iran her om et par måneder. Det er mit klare indtryk at jeg skal have langt tøj og Hajidt (det kan jeg vist ikke stave til :)) Er der nogen herinde der ved mere konkret hvad jeg skal ud og investere i?
mimze

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Iran - påklædning

Indlægby AbU » tirs sep 23, 2008 16:30

Hejsa,

Velkommen til forummet :)

Det kommer jo lidt an på. Tørklæde er jo eneste egentlige krav om påklædning for kvinden i Iran.
Jeg går ud fra at du ikke er muslim, men skal besøge Iran ? Du kunne evt. forklare lidt mere konkret, hvad det hele går ud på.

Drejer det sig om at klæde sig, for at KUNNE besøge Iran?
Eller drejer det sig om at klæde sig korrekt ifl. Islam ?

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 85 perler
Fået : 127 perler

Re: Iran - påklædning

Indlægby MaReligionIsIslam! » tirs sep 23, 2008 20:27

Hej :)

I Iran har man en dresscode for kvinder, hvor det obligatorisk at have tørklæde på som dækker halvdelen af håret og at tøjet skal være lidt "løssidende", hvilket vil sige du ikke må have stramme jeans på. Det kommer selvfølgelig an på hvor du skal hen, da man i nogle byer er mindre strenge i det. I Tehran skulle det være mere acceptabelt at gå med stramt tøj og et lille tørklæde om hovedet. De fleste unge piger i Iran plejer at have (langærmet)manto (en slags tunik)a på sammen med et par bukser.

Håber det var svar til dit spørgsmål. Du kan altid spørge igen, hvis det er nødvendigt. :)
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Lignende emner

Tilbage til Islam