Hvad er sufisme

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Hvad er sufisme

Indlægby Abu Muhammad » lør jan 12, 2008 13:50

As-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh

En interessant video hvor en bror fortæller om tasawwuf:

Første del:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kPCX6J7lNRY&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/kPCX6J7lNRY&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Anden del:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CV7pTajCVsM&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CV7pTajCVsM&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Må Allah 'azza wa jal belønne broderen.

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 3 perler

Indlægby Jiz » lør jan 12, 2008 14:16

Al salamu aleikum

Broderen siger:

"Hvad er tassawwuf?" og svarer derefter på det ved at fortælle:

"At tassawwuf er at konstant huske Allah (Subhana wa ta'ala) og at søge Ihsan" osv.

Dette har intet med Tassawwuf, men med ta3abuud, som ikke afhænger af sufisternes tassawwuf.

Jeg behøver ikke at være sufi, for at huske Allah's (Subhana wa ta'ala) navn i alle mine handlinger. Jeg behøver ikke at være sufi for at tilbede Allah (Subhana wa ta'ala) meget i min hverdag.

Derefter siger broderen:

"Sufime er at rense hjertets sygdomme"

Nej, dette er jihad al-nafs og behøver ikke at ske igennem tariqa as-sufia, men ved at være ydmyg og have ens iman det rette sted, og være stærk i ens tro og have styr på ens lyster og begær.

Broderen siger derefter:

"Sufisme er ikke andet end at huske Allah (Subhana wa ta'ala)"

Nej, at huske Allah (Subhana wa ta'ala) er tazkiirah og ikke tassawwuf.

Så hvad er tassawwuf?
Inshallah, dette spørgsmål fører til en saglig debat.

Wa al salam
Hvis du vil fjerne ondskab fra andres sind, så giv først slip på dine egne onde hensigter.
Imam Ali (as)
Brugeravatar
Jiz

Geografisk sted: KBH Amager

Fået : 0 perle

Indlægby Elisabeth » lør jan 12, 2008 16:07

Salam alaikum

Har dette emne ikke været oppe et par gange efterhånden? :-)

Sufisme er en videnskab hvor man anvender de indre værdier og aspekter i islam.
Man udfører dhikr (hukommelse) i ret meget af ens tid, man elsker for Allah og hader for Allah.
Man underkaster sig totalt til Allah og Hans Sendebud (salla Allahu alaihi wa sallam) og udfører ekstra tilbedelse til Allah

Wa salam alaikum
Brugeravatar
Elisabeth
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Køn: Hunkøn

Indlægby AbU » lør jan 12, 2008 16:24

Salam Aleikum

I forlængelse af Elisabeths indlæg, så findes der stærke kræfter inde og uden for sufisme, som ofte gør hele det her sufisme begreb til mere end det egentlig er.

Så et endeligt fasit, er nok ikke bare noget man får, hvis man som udgangspunkt ikke stiller sig tilfreds overfor det svar som elisabeth kom med i hendes indlæg.

og jo, dette emne er diskuteret i flere tråde. Brug bare søgfunktionen :teeth:

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Abu Muhammad » lør jan 12, 2008 17:10

Jiz skrev:Al salamu aleikum

Broderen siger:

"Hvad er tassawwuf?" og svarer derefter på det ved at fortælle:

"At tassawwuf er at konstant huske Allah (Subhana wa ta'ala) og at søge Ihsan" osv.

Dette har intet med Tassawwuf, men med ta3abuud, som ikke afhænger af sufisternes tassawwuf.

Jeg behøver ikke at være sufi, for at huske Allah's (Subhana wa ta'ala) navn i alle mine handlinger. Jeg behøver ikke at være sufi for at tilbede Allah (Subhana wa ta'ala) meget i min hverdag.

Wa 'alaykum as-salam

Hvem er du til at sige at det ikke har noget med tasawwuf at gøre?

Nej, du behøver ikke at være sufi for at huske Allah Ta'ala i alle dine handlinger. Du behøver heller ikke være muhaddith for at læse i nahj ul-balagha, du behøver heller ikke være mufassir for at læse en tafsir, ligesom du heller ikke behøver være læge for at fortælle en anden person hvad han fejler og hvilken slags medicin du vil råde ham til at tage. Men dem der uddanner sig i medicin og beskæftiger sig med det, kalder vi læger/medicinere. Dem der beskæftiger sig med den videnskab der kaldes tasawwuf kalder vi sufier.

Derefter siger broderen:

"Sufime er at rense hjertets sygdomme"

Nej, dette er jihad al-nafs og behøver ikke at ske igennem tariqa as-sufia, men ved at være ydmyg og have ens iman det rette sted, og være stærk i ens tro og have styr på ens lyster og begær.

Ja, gennem jihad an-nafs renser man hjertet for nogle sygdomme. Dette udelukker ikke at det er en disciplin under sufismen.

Hvad er dit argument?

Broderen siger derefter:

"Sufisme er ikke andet end at huske Allah (Subhana wa ta'ala)"

Nej, at huske Allah (Subhana wa ta'ala) er tazkiirah og ikke tassawwuf.

Igen, det er en disciplin under tasawwuf. Dit argument er meningsløst.

Så hvad er tassawwuf?
Inshallah, dette spørgsmål fører til en saglig debat.

Det er ikke noget man debatterer. Du debatterer heller ikke hvad fiqh er. Du spørger fuqaha hvordan de definerer fiqh. Du diskuterer ikke hvad fysik er, men spørger fysikere hvordan deres videnskab defineres. På samme måde er det med tasawwuf. Man diskutere ikke hvad tasawwuf er. Det er lige så meningsløst som at diskutere hvad kemi er.

Spørg sufier hvad tasawwuf er i stedet for at diskutere det.
Wa Allahu a'lam

Hujjat al-Islam Imam Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah: You possess only whatever will not be lost in a ship wreck.
Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Jiz » lør jan 12, 2008 17:20

Al salamu aleikum

Bror Saifullah:

Wa 'alaykum as-salam

Hvem er du til at sige at det ikke har noget med tasawwuf at gøre?

Du misforstår.

Når jeg siger at "det ikke har noget med tassawwuf", så mener jeg:

De ting han nævner er ikke de ting sufisterne og de andre er uenige om. Han nævner ting som alle muslimer går ind for, og kalder det derefter for tassawwuf, nej det er IKKE tassawwuf, det er islam.

Broderen siger jo "Hvis alle kendte til tassawwuf, så vil alle gå ind for det".

jeg siger derimod: "Jeg behøver ikke at kende til tassawwuf for at kende disse ting. Jeg er muslim og muslimerne er enige om de overnævnte ting. Sufisterne er ikke ophavsmænd for tazkhira, ibadah osv.

Ja, gennem jihad an-nafs renser man hjertet for nogle sygdomme. Dette udelukker ikke at det er en disciplin under sufismen.

Hvad er dit argument?

Sufisterne tager det under tassawwuf. De andre muslimer, tager det under islam.

Igen, det er en disciplin under tasawwuf. Dit argument er meningsløst.

Nej, det er en disciplin under islam. Jeg behøver ikke at tro på tassawwuf for at tro på det.

Det er ikke noget man debatterer. Du debatterer heller ikke hvad fiqh er. Du spørger fuqaha hvordan de definerer fiqh. Du diskuterer ikke hvad fysik er, men spørger fysikere hvordan deres videnskab defineres. På samme måde er det med tasawwuf. Man diskutere ikke hvad tasawwuf er. Det er lige så meningsløst som at diskutere hvad kemi er.

Spørg sufier hvad tasawwuf er i stedet for at diskutere det.

Vi har lige diskuteret, så jow det kan man, du kan på ingen måder sammenligne dette med fiqh.

Forresten: Jeg har allerede spurgt hvad tassawwuf er ifølge sufister, når det overnævnte blot er alle de ting de andre muslimer går ind for, som broderen så bare samler under navnet tassawwuf, mens vi andre ikke-sufister, sætter det under islam alene, og ikke sufisme.

Wa al salam
Senest rettet af Jiz lør jan 12, 2008 17:24, rettet i alt 1 gang.
Hvis du vil fjerne ondskab fra andres sind, så giv først slip på dine egne onde hensigter.
Imam Ali (as)
Brugeravatar
Jiz

Indlægby Nasraw » lør jan 12, 2008 17:24

Elisabeth skrev:Salam alaikum

Har dette emne ikke været oppe et par gange efterhånden? :-)

Sufisme er en videnskab hvor man anvender de indre værdier og aspekter i islam.
Man udfører dhikr (hukommelse) i ret meget af ens tid, man elsker for Allah og hader for Allah.
Man underkaster sig totalt til Allah og Hans Sendebud (salla Allahu alaihi wa sallam) og udfører ekstra tilbedelse til Allah

Wa salam alaikum

I Allahs Navn, den Nådige, den Barmhjertige

Al lovprisning tilkommer Allah, Den mest Ophøjede, og må Allahs fred og velsignelser være med vores elskede mester Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham), hans familie og ledsagere.

Assalamu 'alaykum mine kære brødre og søstre..

Jeg undrede mig bare over dit indlæg, søster. Er dette ikke Islam (det som du skrev søster)????

Jeg udfører alt det, som du skriver (og meget mere) uden at kalde mig selv for en sufist. Er jeg så pr. definition en sufist?

Er der nogle af jer, som kan kaste lys over hvad den egentlig definition af Sufisme er (beklager, men jeg kan desværre ikke se den videoen, da der er noget galt med min bærbar :? )

På forhånd barakallahu feekum.

Wasalamu 'alaykum.

P.s. Jeg er ny, så jeg ved ikke om dette emne har været op før.
Senest rettet af Nasraw lør jan 12, 2008 17:44, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: København

Indlægby Jiz » lør jan 12, 2008 17:30

Al salamu aleikum

Lige en kommentaer til videoen:
Broderen kommer med et meget smukt eksempel, det med lærden og manden, hvor lærden sammenligner det manden sagde med hunden.

Det er et virkelig godt eksempel broderen brugte. Sandelig er taknemmelighed og sabr alene ikke alt.

wa al salam
Imam Ali (as)
Brugeravatar
Jiz

Indlægby Somali_Muslimah » lør jan 12, 2008 18:10

As Salaamu 'Alaykum

Et meget spændende emne :)
Alhamdulillah for ALT
Brugeravatar
Somali_Muslimah
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: E sted på Allahs Jord
Tro: Sunni/Shâfi'î

Indlægby Elisabeth » lør jan 12, 2008 18:15

Alt som man ser i tasawwuf er inden for Shariah´s grænse, så selvfølgelig er det en del i islam...

Det kan da ikke være den store overraskelse?

Det er ikke sekt el lign, det er en videnskab indenfor islam hvor man gør sit bedste for at holde sig ren og tilbede Allah så meget som muligt.

Wa alaikum salam
Brugeravatar
Elisabeth
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Anatolia » lør jan 12, 2008 18:32

Sufisterne tager det under tassawwuf. De andre muslimer, tager det under islam.

Hvad er en sufist? Er der ikke forskel på sufi og sufist? Eller er det det samme?

PS. MashaAllah, god video bror Saifullah.
www.alifmim.wordpress.com
www.islamcokguzel.wordpress.com
"The limits of my language are the limits of my mind. All I know is what I have words for."
- Ludvig Wittgenstein.
Brugeravatar
Anatolia
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Århus

Fået : 1 perle

Indlægby Nasraw » lør jan 12, 2008 18:47

Elisabeth skrev:Alt som man ser i tasawwuf er inden for Shariah´s grænse, så selvfølgelig er det en del i islam...

Det kan da ikke være den store overraskelse?

Det er ikke sekt el lign, det er en videnskab indenfor islam hvor man gør sit bedste for at holde sig ren og tilbede Allah så meget som muligt.

Wa alaikum salam

I Allahs Navn, den Nådige, den Barmhjertige

Al lovprisning tilkommer Allah, Den mest Ophøjede, og må Allahs fred og velsignelser være med vores elskede mester Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham), hans familie og ledsagere.

Assalamu 'alaykum søster...

Kan du uddybe det, søster? (for jeg allerede fattet det ovennævnte)

Wasalamu 'alaykum.
Brugeravatar
Nasraw
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: København

Indlægby Abu Muhammad » lør jan 12, 2008 19:30

Jiz skrev:Al salamu aleikum

Bror Saifullah:

Du misforstår.

Når jeg siger at "det ikke har noget med tassawwuf", så mener jeg:

De ting han nævner er ikke de ting sufisterne og de andre er uenige om. Han nævner ting som alle muslimer går ind for, og kalder det derefter for tassawwuf, nej det er IKKE tassawwuf, det er islam.

Wa 'alaykum as-salam

Ja, det er lige præcis pointen. Der er netop ikke nogen forskel mellem tasawwuf og Islam. Tasawwuf er en del af Islam.
(Jeg taler om tasawwuf inden for sunni-Islam, jeg kender ikke til hvordan det er hos shi'a.)

Broderen siger jo "Hvis alle kendte til tassawwuf, så vil alle gå ind for det".

jeg siger derimod: "Jeg behøver ikke at kende til tassawwuf for at kende disse ting. Jeg er muslim og muslimerne er enige om de overnævnte ting. Sufisterne er ikke ophavsmænd for tazkhira, ibadah osv.

Du kender også til fiqh, men du er ikke faqih.

Hvis du studerede og beskæftigede dig med fiqh i lang tid ville du til sidst blive faqih. På samme måde med tasawwuf.

Nej, det er en disciplin under islam. Jeg behøver ikke at tro på tassawwuf for at tro på det.

Nu er det hos sunni jeg taler om, så jeg vil ikke sige hvordan det er hos jer.

Men hvad er problemet? Disse forskellige discipliner kaldes tilsammen tasawwuf.

Vi har lige diskuteret, så jow det kan man, du kan på ingen måder sammenligne dette med fiqh.

Hvorfor ikke? Det ene er en islamisk 'ilm, det er det andet også.
Wa Allahu a'lam

Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Elisabeth » lør jan 12, 2008 19:39

Wa alaikum as-salam Nasraw.

Jeg mener såmænd at tasawwuf er en del af islam :-)
Brugeravatar
Elisabeth
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Abu Muhammad » lør jan 12, 2008 20:03

Nasraw skrev:Assalamu 'alaykum mine kære brødre og søstre..

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullahi wa barakatuh

Jeg udfører alt det, som du skriver (og meget mere) uden at kalde mig selv for en sufist. Er jeg så pr. definition en sufist?

Er der nogle af jer, som kan kaste lys over hvad den egentlig definition af Sufisme er (beklager, men jeg kan desværre ikke se den videoen, da der er noget galt med min bærbar :? )

På forhånd barakallahu feekum.

Wasalamu 'alaykum.

Det hedder egentlig sufi, og ikke sufist. Khayr.

De fleste muslimer udfører disse ting. Spørgsmålet er hvor meget og hvor inderligt vi gør det. Vi beskæftiger os også en gang imellem med andre islamiske 'ulum, men vi bliver ikke nødvendigvis til 'ulama af den grund.

Beskæftiger man sig meget med tasawwuf og modtager man decideret undervisning af en uddannet shaykh, så kan man måske kalde sig sufi.

Wa Allahu a'lam wa billahi tawfiq
Wa Allahu a'lam

Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby AbuG » lør jan 12, 2008 20:48

Slettet
Senest rettet af AbuG lør jan 19, 2008 03:53, rettet i alt 1 gang.
"Fear more the sin when you are out of sight, it is where your witness is also your judge" (Ali ibn-Abi-Talib - karam Allah wajhu)
Brugeravatar
AbuG

Indlægby Abdul-Azeez » lør jan 12, 2008 21:25

Salamun alaykom

Jiz: Du blander tingene sammen, fordi du sætter lighed mellem tasawwuf som videnskab og sufisme som en islamisk retning. Når man sætter det op på den måde, er det klart, man man når frem til dit resultat:
Man behøver ikke at være sufi for at gøre disse ting.

Tasawwuf har eksisteret og været praktiseret langt før, man begyndte at skelne imellem Sufier og ikke-sufier. Og Tasawwuf ER de ting, broderen har beskrevet. At muslimer der ikke kalder sig sufier praktiserer nogle af elementerne indenfor Tasawwuf, gør det ikke til mindre tasawwuf.

Lad mig komme med et eksempel, som du kan forholde sig til.
Du kalder dig Shi3i. Det kommer af Shi3at Ali - Ali's (ra) parti.
Historisk set var shi3at Ali (ra) de folk, som stod på Ali's (ra) side i forskellige konflikter. Blandt dem nogle sahaba (ra), hvilket man vil læse i Alisaba og andre biografier over sahaba (ra). Men ingen af disse har - ifølge Sunnier - haft den samme tro, som Shi3i idag har.

Betegnelsen Shi3at Ali har altså været brugt om mange forskellige folk - blandt dem troende og ikke-troende, sandfærdige og hyklere, og er ikke identisk med, at man er shi3i i ordets moderne forstand - hvor shi3i betegner en bestemt sekt. Dette annulerer dog ikke, at de var shi3at Ali (ra) - historisk set.

Hvis du vil tjekke om det passer med shia lærde, så se om alle Ali's (ra) støttere ved Siffin var shi3i ifølge jer. De var "min shi3atihi".

På samme måde betegner Tasawwuf en bestemt videnskab indenfor Islam - at stræbe efter Ihsan, selvom folk der praktiserer samme 'ilm ikke vil betegne sig selv som sufister i forstanden "islamisk retning". Dette annulerer ikke betydningen af ordet Tasawwuf, og den videnskab, som ordet betegner.

Håber du forstår hvad jeg mener, selvom det er lidt klodset formuleret.

AbuG:
1) Tasawwuf eller sufisme var ikke en anerkendt disciplin indenfor Islam indtil al-Ghazali gjorde en stor indsats for at forbinde Islams fiqh med sufiernes syn og praktisering af Islam. Hans arbejde var bl.a. med til at anerkende sufierne som værende en del af Islam på lige fod med andre

Forkert. Det er praktiseret langt tidligere. Både Imam Malik og Imam Shafi'i, der levede flere hundrede år før Al-Ghazalai, snakker om tasawwuf og sufier.

2) Sufierne i Egypten og de lærde fra al-azhar har ikke altid været i overensstemmelse (hvis det er rigtigt, så kan nogen af jer måske forklare hvorfor)

Når du siger det her, hvilke sufier er det så, du mener? Folk som Al-Badawi og Abul Abbas al-Mursi og Sidi Gaber, eller folk i landsbyerne? Der er ingen tvivl om, at folk på landet i Egypten i tasawwuf's navn har optaget en del præ-islamiske elementer i deres tro og deres praksis - bare tag til Al Badawi's mawlid i Tanta. Disse mennesker har altid været kritiseret af det etablerede 'scholarship', og de er det stadigvæk idag. Der findes i øvrigt flere små, lokale Tariqa'er i Egypten, der ofte er langt ude.

Derudover er "de lærde fra Al-Azhar" ikke éen størrelse - både Mufti Sheikh Ali Gomaa (ha) og Sheikh Sayyed Al-Tantawi er uddannede fra al-Azhar, førstnævnte er Egyptens stormufti og sidstnævnte er Sheikh al-Azhar, og de er kendt for at være uenige i mange ting.

At der skulle være nogle spændinger mellem Abu al-Abbas al-Mursi og folk som ham og de lærde fra Al-Azhar vil jeg gerne se nogle beviser for.

3)Forskellige sunni muslimer (og bl.a. wahabi) var/er meget imod sufierne (hvis det er rigtigt, så hvorfor?)

Det tror jeg, du skal lade en wahabi svare på.

4) Tasawwuf eller sufierne forbinder sunniernes fiqh med shiaernes kærlighed til ahl al-bayt

Så forkert, som noget nogensinde kan blive. Kærlighed til Ahlulbayt er ikke et shia-fænomen, og shia har ikke patent på kærlighed til Ahlulbayt. ALLE sunnier - wahabier inklusive - elsker Ahlulbayt, og har altid gjort det. Det er lige så meget en sunni doktrin som det er en shia doktrin.

5) Tasawwuf adskiller sig fra almindelige sunni-muslimer ved deres metoder til renselse af hjertet og ihukommelse af Allah (dhikr)

Tasawwuf er en videnskab, hvordan kan denne adskille sig fra de almindelige sunni-muslimer?
Det er i øvrigt forkert. Sufier ER de almindelige sunni-muslimer.

6)Sufier er dem, som vil smage på retten og ikke kun se på menukortet og huske den udenad. ;)

Det er heller ikke noget, sufier har patent på.

Resten overlader jeg til bror Saifullah, må Allah ta3ala belønne ham.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Fået : 24 perler

Indlægby Abu Muhammad » lør jan 12, 2008 21:58

AbuG skrev:A salam alaykum

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah bror AbuG

Jeg håber ikke du tager mig dette ilde op, og det er ikke sagt med en dårlig intention inshaAllah, men det virker til at din viden om sufisme stammer fra vestlige orientalister. Tager jeg fejl så ret mig endelig.

1) Tasawwuf eller sufisme var ikke en anerkendt disciplin indenfor Islam indtil al-Ghazali gjorde en stor indsats for at forbinde Islams fiqh med sufiernes syn og praktisering af Islam. Hans arbejde var bl.a. med til at anerkende sufierne som værende en del af Islam på lige fod med andre

Tasawwuf har været en anerkendt disciplin siden profetens salla Allahu Ta'ala 'alayhi wa alihi wa sahbihi wa sallam tid - dog ikke under det navn. De fleste turuq (flertal af tariqa) fører sig tilbage til profeten salla Allahu 'alayhi wa sallam via Imam 'Ali karram Allahu wajjhahu. Såvidt jeg ved er det kun naqshabandi-tariqaen der har sin silsilah (kæde af shuyukh) gennem sayyiduna Abu Bakr radi Allahu Ta'ala 'anhu.

Det er dog rigtigt at der på Hujjat al-Islam Imam Al-Ghazalis, rahimahullah, tid var mange grupperinger der gjorde indsigelser mod traditionel Islam. Jeg kender desværre ikke så meget til det, men tasawwuf var altså anerkendt før hujjat al-Islam imam al-Ghazali, rahimahullah.

2) Sufierne i Egypten og de lærde fra al-azhar har ikke altid været i overensstemmelse (hvis det er rigtigt, så kan nogen af jer måske forklare hvorfor)

Du kan ikke dele det op den måde. Det er rigtigt at der mange steder i Egypten findes folk der kalder sig sufier der foretager sig ting der er i strid med shari'a. Men det finder du i hele den muslimske verden. Og det er ikke kun blandt folk der kalder sig sufier.

Flere af de lærde på al-Azhar, både i dag og gennem historien, har selv været sufier.

De traditionelle sufier er dem der allermest strengt følger shari'a. Orientalister (og najdier) har forsøgt at fremstille det som om tasawwuf og sufier er i modstrid med shari'a.

Blandt sufier plejer man gerne at sige at: En sufi er streng overfor sig selv og mild overfor andre.

Det vil sige at man selv følger det allerstrengeste standpunkt i sin madhhab i følge shari'a, men er mild og åben overfor dem der ikke gør.

Imam al-Ghazali sagde i tråd med det: "The hypocrite looks for faults;
the believer looks for excuses."

3)Forskellige sunni muslimer (og bl.a. wahabi) var/er meget imod sufierne (hvis det er rigtigt, så hvorfor?)

Sufierne er en del af sunni-muslimerne, så nej det er ikke korrekt. Nogle af wahabierne/najdierne har dog gjort det til en af deres hovedkampe at bekæmpe tasawwuf og sufierne.

4) Tasawwuf eller sufierne forbinder sunniernes fiqh med shiaernes kærlighed til ahl al-bayt

Igen, du kan ikke lave en opdeling mellem sufierne og sunnierne. Mange sufier er kendt for altid at følge den strengeste holdning indenfor fiqh.

Mht. shi'as kærlighed til ahl ul-bayt, radi Allahu Ta'ala 'anhum ajma'in, så er vores (ahl us-sunnah wal-jama'a) standpunkt at deres kærlighed er begrænset i forhold til vores kærlighed til ahl ul-bayt 'alayhim as-salam.

For det første er deres definition af hvem ahl ul-bayt radi Allahu 'anhum begrænset i forhold til vores. Derudover er det en hul form for kærlighed. Kærlighed uden tiltro og tillid. Men det er en helt anden diskussion, og den ønsker jeg ikke at tage i denne tråd.

5) Tasawwuf adskiller sig fra almindelige sunni-muslimer ved deres metoder til renselse af hjertet og ihukommelse af Allah (dhikr)

Nej, :) se de tidligere besvarelser.

6)Sufier er dem, som vil smage på retten og ikke kun se på menukortet og huske den udenad. ;)

Tjaa :)

7) Sufier har den forståelse, at politisk Islam har mere eller mindre været en fiasko lige siden Khalifatet var bragt til ophør. Og har derfor lige siden bevidst forsøgt at leve og forstå Islam uden at være politisk engageret - forstået sådan at sufierne har meget fokus indad og mindre udad.

Det er igen en orientalistisk forståelse. Det er meget forskelligt fra tariqa til tariqa. Jeg kender for eksempel til en tariqa der beskæftiger sig rigtig meget med politik og endda arbejder på at få genindført det islamiske økonomiske system og islamisk valuta allerede fra nu af. Og bruge det som et middel til at få genetableret khilafah.

I Tjetjenien, Kosovo og Bosnien har sufierne spillet en stor rolle i kampen mod de forskellige undertrykkere. Der er dog i de senere år hvor tjetjenernes har fået "hjælp" udefra. Hvor der før var tale om en stolt og retfærdig frihedskamp er det med najdiernes indtræden blevet til beskidt terror. Dette er primært i forbindelse med den anden russiske invasion. Shamil Basajev er et godt eksempel på hvordan frihedskampen har udviklet sig til at bruge beskidte midler og desværre i dag er blevet besudlet af ren og skær terror.

Må Allah 'azza wa jal hjælpe vores brødre og søstre i sheshan og alle andre steder og give succes og sejr til dem der kæmper på retfærdig vis mod undertrykkere.

Og Allah ved bedst og Han giver succes.

Was-salamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh
Wa Allahu a'lam

Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Abu Muhammad » lør jan 12, 2008 22:02

Hov, havde ikke set bror Abdul-Azeez' indlæg. InshaAllah kan de supplere hinanden.

Abdul-Azeez skrev:Resten overlader jeg til bror Saifullah, må Allah ta3ala belønne ham.

Og må Allah jalla jalaluhu ligeledes belønne dig, min kære bror.

----

Meget anbefalelsesværdig læsning:

A Reader on Islamic Spirituality (Sufism)
Senest rettet af Abu Muhammad lør jan 12, 2008 22:04, rettet i alt 1 gang.
Wa Allahu a'lam

Abu Muhammad
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby AbuG » lør jan 12, 2008 22:03

Slettet
Senest rettet af AbuG lør jan 19, 2008 03:54, rettet i alt 1 gang.
"Fear more the sin when you are out of sight, it is where your witness is also your judge" (Ali ibn-Abi-Talib - karam Allah wajhu)
Brugeravatar
AbuG

Indlægby AbuG » lør jan 12, 2008 22:25

Slettet
Brugeravatar
AbuG

Indlægby Abdul-Azeez » lør jan 12, 2008 22:28

AbuG:

Har du mistet det overblik og den adab, du beskyldte mig for at mangle?

Jeg mener ikke, om det har været praktiseret eller ej. Det ved jeg godt, at det har. Men om det har været et fuldt legitimt praksis indenfor Islam. Jeg har flere gange set, flere lærde henvise til sufierne, men alligevel betragte dem, som værende en anden uafhængige del af Islam.

F.eks. dette citat fra al-shafi'i, som jeg fandt på sufisme.dk. Bemærk, at han siger ikke vi, men De og Deres om sufierne og deres forståelse og praksis af Islam

"Jeg ledsagede sufierne og modtog blot tre ord fra dem: deres udtalelse om at tiden er et sværd: hvis du ikke skærer med det, så skærer det dig. Deres udtalelse om at hvis du ikke holder dit ego travlt optaget med sandheden, så vil det holde dig travlt optaget med falskheden. Deres udtalelse om at afsavn er immunitet."
- Imam ash-Shafi'i, as-Suyuti, Ta'yid al-haqiqa al-'aliyya

Har du også set det citat, hvor han selv nævner at følge Tasawwuf-vejen? Hvis du tager det med, vil du nok se anderledes på det.

Hvis mit spørgsmål er upræcis, så med al respekt bror, så er dit besvarelse noget vrøvl. Jeg taler ikke om ekstrem tilfældene, for der er jeg kun enig. Og jeg har tidligere udtalt mig, om hvad jeg har set af mærklige ting i Egypten, af folk som kalder sig sufier - så lad ikke tage den diskussion igen.
Det jeg forsøger at spørge til er, om Al-azhar og kendte religiøse sufier har forskellige syn på tingene. Jeg kender dit svar, men jeg har som sagt et andet opfattelse og vil gerne have det bekræftede eller afkræftede af andre.

Det er sjovt, at du tror du kender mit svar, når jeg ikke har snakket om det tidligere.

Jeg har sagt, hvorfor du ikke tegne en streg imellem Al-Azhar og sufisterne. Mange af disse sufister er selv uddannede på Al-Azhar, og "De lærde fra al-Azhar" er ikke éen størrelse. Det synes du måske ikke har nogen relevans?

Hvorfor tror du altid at det er dig jeg spørger eller skriver til. Spørgsmålene er til alle. Og du behøver ikke at besvare dem alle sammen, hvis du ikke kan, vil eller har noget relevant eller nyt at sige.

Det tror jeg heller ikke, men når jeg ser et spørgsmål, som jeg har en kommentar til, så kommenterer jeg det. Jeg beklager virkelig, hvis det irriterer dig, at jeg gør dig opmærksom på, at du nok vil få et bedre svar fra en wahabi end fra en sufi på det spørgsmål, men det er desværre min holdning.

Jeg skrev min kommentar som en begrundelse for, hvorfor jeg ikke selv har svaret på spørgsmålet - og som en henstilling til, at tage wahabiernes egne svar in mente.

Så forkert som noget nogensinde kan blive hmmm. Sikke en måde at udtrykke sig. Okay, hvis du mener, at det er forkert, så er det okay med mig, at du har den holdning. Jeg har blot bemærket at shiaerne dyrker ahl al-bayt på en anden måde end almindelige sunnier, og jeg har også bemærket samme fokus mod ahl al-bayt hos sufierne. Ikke sagt, at vi ikke allesammen elsker ahl al-bayt, men jeg taler blot om forskellige grad af fokus.

Det er så forkert, som noget kan blive, og du vil aldrig møde en sunni, der siger det samme.

Sufier har ikke et fokus mod Ahlulbayt på samme måde, som Shia - hvor Ahlulbayts ord ifølge shia er så hellige, at de er ufejlbarlige og på lige fod med Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam, er de i samme skuffe som de andre sahaba's (ra) ifølge Sunni. Velsignede individer - men dog fejlbarlige. Og dette er en opfattelse, som både Sufier og salafier deler. Shia og sunni er i øvrigt uenige i, hvem betegnelsen Ahlulbayt omfatter, så der er ingen måde, hvorpå du kan sætte lighedstegn mellem Sufi og shias syn.

Det spørger jeg også mig selvom, men ikke desto mindre, så har der været mange, der har været imod sufierne og deres praksis. Derfor spørger jeg igen, om Tasawwuf også har andre elementer i deres forståelse af Islam end dem de lærer i for eksempel al-azhar

Og det fik du så et svar på.

Blandt andet deres måde at gøre dhikr.

Forskelligt fra Tariqa til tariqa.

Dine gentagne forsøg på at tirre mig ud i en mudderkastning, hvorefter du kan brokke dig over det, har jeg valgt at ignorere, så spar dine kræfter, makker.

Ingen taler om patent, men om fokus. Spørgsmålet var om udsagnet kunne bekræftes eller afkræftes i så fald hvorfor. Det er ikke så svært, vel?

Og når jeg svarer på den måde, regner jeg selvfølgelig med, at du forstår at jeg bekræfter udsagnet, men siger, at det samme er sandt for alle andre muslimer.

Hvis sufier ikke adskiller sig fra andre sunni-muslimer, hvorfor er der overhovedet noget som hedder tasawwuf og sufisme?

Dumt spørgsmål.

Er 'ilm al-hadith og 'ilm al-ta'wil også ting, der gør, at sufier og andre er forskellige grupper - ifølge dig?

For sidste gang: Tasawwuf er en videnskab - du kan IKKE bruge den til at tegne grænser.

Hvis man mener, at salafier er sunni, så adskiller sufierne sig fra andre sunnier - men ikke fra den ALMINDELIGE sunni-islam, orthodoksien, som ER sufisme. Jeg håber, den siver ind denne gang. Læs evt. om begrebet Sawad al-A'them. Jeg har skrevet om det før.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby AbuG » lør jan 12, 2008 22:39

Slettet
Brugeravatar
AbuG

Indlægby Labana » lør jan 12, 2008 22:42

kære abuG. Sådan som du opstillede spørgsmålene. kunne du da ikke forvente andet end at få kritik? du stiller spørgsmålene i en negativ tone og forventer fest og farver tilbage. sådan hænger det jo ikke sammen. desuden svare han jo på alle dine spørgsmål hvilket vel var formålet med dit indlæg. derfor undre det mig også at du bruger så meget af dit skriveri på at kommentere hans sprogbrug fremfor selve svarene på dine spørgsmål. det fortæller måske at du ikke rigtig havde positiv intention bag disse spørgsmål, her kommer vi tilbage til det første jeg skrev

wa ´salam
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægby Abdul-Azeez » lør jan 12, 2008 22:47

Jeg har overset, at du har et problemer med at forstå, at Sufier ofte omtales i tredjeperson i forskellige værker. Mit bud vil være, at sufier i denne periode omtaler "ulamaa i tasawwuf" og ikke folk, der følger sufiernes manhaj, for det var den almene sunnimuslimske holdning dengang, før Muhammad ibn Abdulwahhab kom til. Selv Ibn Taimiyya skriver om Karamat al-awliyaa (Ibn Taimiyya!!) og om hans tariqa, hvilket beviser, at det bestemt ikke var en fremmed lære - og af de mange lærde, der har kritiseret ham og det han har skrevet, og blandt dem er Imam Dhahabi, har ingen i deres breve kommenteret og kritiseret dette.

Ligesom når fuqahaa omtaler fuqahaa i tredje person, på trods af at de selv tilhører denne gruppe.
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby muslima_18 » lør jan 12, 2008 23:33

Nyttige læsestof til læseheste:

The Place of Tassawwuf in Traditional Islam af Nuh Ha Mim Keller

Perhaps the biggest challenge in learning Islam correctly today is the scarcity of traditional 'ulama. In this meaning, Bukhari relates the sahih, rigorously authenticated hadith that the Prophet (Allah bless him and give him peace) said, "Truly, Allah does not remove Sacred Knowledge by taking it out of servants, but rather by taking back the souls of Islamic scholars [in death], until, when He has not left a single scholar, the people take the ignorant as leaders, who are asked for and who give Islamic legal opinion without knowledge, misguided and misguiding" (Fath al-Bari, 1.194, hadith 100).

The process described by the hadith is not yet completed, but has certainly begun, and in our times, the lack of traditional scholars whether in Islamic law, in hadith, in tafsir 'Koranic exegesis' has given rise to an understanding of the religion that is far from scholarly, and sometimes far from the truth. For example, in the course of my own studies in Islamic law, my first impression from orientalist and Muslim-reformer literature, was that the Imams of the madhhabs or 'schools of jurisprudence' had brought a set of rules from completely outside the Islamic tradition and somehow imposed them upon the Muslims. But when I sat with traditional scholars in the Middle East and asked them about the details, I came away with a different point of view, having learned the bases for deriving the law from the Koran and sunna.

And similarly with Tasawwuf which is the word I will use tonight for the English Sufism, since our context is traditional Islam quite a different picture emerged from talking with scholars of Tasawwuf than what I had been exposed to in the West. My talk tonight, In Sha' Allah, will present knowledge taken from the Koran and sahih hadith, and from actual teachers of Tasawwuf in Syria and Jordan, in view of the need for all of us to get beyond clichés, the need for factual information from Islamic sources, the need to answer such questions as: Where did Tasawwuf come from? What role does it play in the din or religion of Islam? and most importantly, What is the command of Allah about it?

[...]

Læses videre her: http://shadhiliteachings.com/ eller her http://masud.co.uk/ISLAM/nuh/sufitlk.htm

God læselyst:)
Senest rettet af muslima_18 lør jan 12, 2008 23:40, rettet i alt 3 gange.
The hypocrite looks for faults;
the believer looks for excuses.

Abu Hamid al-Ghazzali
Brugeravatar
muslima_18

Indlægby AbuG » lør jan 12, 2008 23:33

Slettet
Brugeravatar
AbuG

Indlægby AbuG » lør jan 12, 2008 23:59

Slettet
Brugeravatar
AbuG

Indlægby Mirak » søn jan 13, 2008 03:05

Salaam Alaikum

Interessant tråd.

Der bliver sagt gang på gang at Sufism er renselse af hjertet, og læren om Ihsan. Det som altid har undret mig er, kan man ikke rense sin indre uden ar kalde sig sufi, eller tage imod de metoder som gøres brug af de forskellige retninger idenfor sufisme?

Beskæftiger man sig meget med tasawwuf og modtager man decideret undervisning af en uddannet shaykh, så kan man måske kalde sig sufi.

Udfra ovenstånde citat går jeg udfra at alle de der kalder sig sufi herinde har fået undervisning af en uddannet shaykh?

Kan godt være at Sufism engang har været noget vidunderligt som var baseret på sandheden(Allah ved bedst), men den er meget sløret og får mystisk nuomdage.

Bare man smutter en tur forbi diverse sufi-hjemmesider vil bekræfte dette.

Troen på Awliya er obligatorisk, men kan godt nok ikke tage seriøst de der påstår at de ved hvem der hører under denne velsignet gruppe.

At påstå bare fordi man er en shaykh af en bestemt tariqa, at man er specielt udvalgt af Allah, og har fået undervisning af vores ærede profet(gfvmh), Sahaba og selv profeten Khidr, er tvivltsomt for mit vedkommen.
Er man en shaykh af en bestemt tariqa opnår man automatisk en tilstand af oplysning og Kashf. Dette er hvad der hævdes i de forskellige hjemmesider.Og hvad der er værre opforderes man til at lave tawasul gennem den kæde shuyukh der er i retningen, folk som man ikke ved hvad deres dom er hos Allah.

Ang. Dhikr kan det også nogle gange blive for mystisk.

Frem sige en bestemt navn af Allah(Subhana wa ta'ala) en bestemt antal gang.
sige dit og dat som slet ikke har basis i Islam. Hvor får de dette fra?
Gennem deres møder med afdøde shuyukh?

Allah ved bedst
Senest rettet af Mirak søn jan 13, 2008 03:23, rettet i alt 1 gang.
Mirak

Indlægby Y » søn jan 13, 2008 03:21

Mirak Mirak skrev:Salaam Alaikum

Interessant tråd.

Der bliver sagt gang på gang at Sufism er at renselse af hjertet, og læren om Ihsan. Det som altid har undret mig er, kan man ikke rense sin indre uden ar kalde sig sufi, eller tage imod de metoder som gøres brug af de forskellige tariqa idenfor sufisme?

Udfra ovenstånde citat går jeg udfra at alle de der kalder sig sufi herinde har fået undervisning af en uddannet shaykh?

Kan godt være at Sufism engang har været noget vidunderligt som var baseret på sandheden(Allah ved bedst), men den er meget sløret og får mystisk nuomdage.

Bare man smutter en tur forbi diverse sufi-hjemmesider vil bekræfte dette.

Troen på Awliya er obligatorisk, men kan godt nok ikke tage seriøst de der påstår at de ved hvem der hører under denne velsignet gruppe.

At påstå bare fordi man er en shaykh af en bestemt tariqa, at man er specielt udvalgt af Allah, og har fået undervisning af vores ærede profet(gfvmh), Sahaba og selv profeten Khidr, er tvivltsomt for mit vedkommen.
Er man en shaykh af en bestemt tariqa opnår man automatisk en tilstand af oplysning og Kashf. Dette er hvad der hævdes i de forskellige hjemmesider.Og hvad der er værre opforderes man til at lave tawasul gennem den kæde shuyukh der er i retningen, folk som man ikke ved hvad deres dom er hos Allah.

Ang. Dhikr kan det også nogle gange blive for mystisk.

Frem sige en bestemt navn af Allah(Subhana wa ta'ala) en bestemt antal gang.
sige dit og dat som slet ikke har basis i Islam. Hvor får de dette fra?
Gennem deres møder med afdøde shuyukh?

Allah ved bedst

Wa aleikum salaam...

Masha allah bror... Du læste mine tanke.. Hva.. Er du en tanke-læser eller hva :-P

Fred være med vores elskede Profet salallahu alayhi wasalam

Wasalamu aleikum
"Our Lord, cover us all with Your forgiveness - me, my parents and the believers - on the Day when the account is cast".[14:41]
Brugeravatar
Y

Geografisk sted: Mellem himlen og jorden

Næste

Lignende emner

Underskriftindsamling på www.sufisme.dk
Forum: Fri Debat
Forfatter: )slettet(
Svar: 2
Sufisme og islams udbredelse!