Redaktør: Islam Mods

Jiz skrev:Al salamu aleikum
Broderen siger:
"Hvad er tassawwuf?" og svarer derefter på det ved at fortælle:
"At tassawwuf er at konstant huske Allah (Subhana wa ta'ala) og at søge Ihsan" osv.
Dette har intet med Tassawwuf, men med ta3abuud, som ikke afhænger af sufisternes tassawwuf.
Jeg behøver ikke at være sufi, for at huske Allah's (Subhana wa ta'ala) navn i alle mine handlinger. Jeg behøver ikke at være sufi for at tilbede Allah (Subhana wa ta'ala) meget i min hverdag.
Derefter siger broderen:
"Sufime er at rense hjertets sygdomme"
Nej, dette er jihad al-nafs og behøver ikke at ske igennem tariqa as-sufia, men ved at være ydmyg og have ens iman det rette sted, og være stærk i ens tro og have styr på ens lyster og begær.
Broderen siger derefter:
"Sufisme er ikke andet end at huske Allah (Subhana wa ta'ala)"
Nej, at huske Allah (Subhana wa ta'ala) er tazkiirah og ikke tassawwuf.
Så hvad er tassawwuf?
Inshallah, dette spørgsmål fører til en saglig debat.

Wa 'alaykum as-salam
Hvem er du til at sige at det ikke har noget med tasawwuf at gøre?
Ja, gennem jihad an-nafs renser man hjertet for nogle sygdomme. Dette udelukker ikke at det er en disciplin under sufismen.
Hvad er dit argument?
Igen, det er en disciplin under tasawwuf. Dit argument er meningsløst.
Det er ikke noget man debatterer. Du debatterer heller ikke hvad fiqh er. Du spørger fuqaha hvordan de definerer fiqh. Du diskuterer ikke hvad fysik er, men spørger fysikere hvordan deres videnskab defineres. På samme måde er det med tasawwuf. Man diskutere ikke hvad tasawwuf er. Det er lige så meningsløst som at diskutere hvad kemi er.
Spørg sufier hvad tasawwuf er i stedet for at diskutere det.
Elisabeth skrev:Salam alaikum
Har dette emne ikke været oppe et par gange efterhånden?
Sufisme er en videnskab hvor man anvender de indre værdier og aspekter i islam.
Man udfører dhikr (hukommelse) i ret meget af ens tid, man elsker for Allah og hader for Allah.
Man underkaster sig totalt til Allah og Hans Sendebud (salla Allahu alaihi wa sallam) og udfører ekstra tilbedelse til Allah
Wa salam alaikum
)

Sufisterne tager det under tassawwuf. De andre muslimer, tager det under islam.

Elisabeth skrev:Alt som man ser i tasawwuf er inden for Shariah´s grænse, så selvfølgelig er det en del i islam...
Det kan da ikke være den store overraskelse?
Det er ikke sekt el lign, det er en videnskab indenfor islam hvor man gør sit bedste for at holde sig ren og tilbede Allah så meget som muligt.
Wa alaikum salam

Jiz skrev:Al salamu aleikum
Bror Saifullah:
Du misforstår.
Når jeg siger at "det ikke har noget med tassawwuf", så mener jeg:
De ting han nævner er ikke de ting sufisterne og de andre er uenige om. Han nævner ting som alle muslimer går ind for, og kalder det derefter for tassawwuf, nej det er IKKE tassawwuf, det er islam.
Broderen siger jo "Hvis alle kendte til tassawwuf, så vil alle gå ind for det".
jeg siger derimod: "Jeg behøver ikke at kende til tassawwuf for at kende disse ting. Jeg er muslim og muslimerne er enige om de overnævnte ting. Sufisterne er ikke ophavsmænd for tazkhira, ibadah osv.
Nej, det er en disciplin under islam. Jeg behøver ikke at tro på tassawwuf for at tro på det.
Vi har lige diskuteret, så jow det kan man, du kan på ingen måder sammenligne dette med fiqh.

Nasraw skrev:Assalamu 'alaykum mine kære brødre og søstre..
Jeg udfører alt det, som du skriver (og meget mere) uden at kalde mig selv for en sufist. Er jeg så pr. definition en sufist?
Er der nogle af jer, som kan kaste lys over hvad den egentlig definition af Sufisme er (beklager, men jeg kan desværre ikke se den videoen, da der er noget galt med min bærbar)
På forhånd barakallahu feekum.
Wasalamu 'alaykum.

1) Tasawwuf eller sufisme var ikke en anerkendt disciplin indenfor Islam indtil al-Ghazali gjorde en stor indsats for at forbinde Islams fiqh med sufiernes syn og praktisering af Islam. Hans arbejde var bl.a. med til at anerkende sufierne som værende en del af Islam på lige fod med andre
2) Sufierne i Egypten og de lærde fra al-azhar har ikke altid været i overensstemmelse (hvis det er rigtigt, så kan nogen af jer måske forklare hvorfor)
3)Forskellige sunni muslimer (og bl.a. wahabi) var/er meget imod sufierne (hvis det er rigtigt, så hvorfor?)
4) Tasawwuf eller sufierne forbinder sunniernes fiqh med shiaernes kærlighed til ahl al-bayt
5) Tasawwuf adskiller sig fra almindelige sunni-muslimer ved deres metoder til renselse af hjertet og ihukommelse af Allah (dhikr)
6)Sufier er dem, som vil smage på retten og ikke kun se på menukortet og huske den udenad.

AbuG skrev:A salam alaykum
1) Tasawwuf eller sufisme var ikke en anerkendt disciplin indenfor Islam indtil al-Ghazali gjorde en stor indsats for at forbinde Islams fiqh med sufiernes syn og praktisering af Islam. Hans arbejde var bl.a. med til at anerkende sufierne som værende en del af Islam på lige fod med andre
2) Sufierne i Egypten og de lærde fra al-azhar har ikke altid været i overensstemmelse (hvis det er rigtigt, så kan nogen af jer måske forklare hvorfor)
3)Forskellige sunni muslimer (og bl.a. wahabi) var/er meget imod sufierne (hvis det er rigtigt, så hvorfor?)
4) Tasawwuf eller sufierne forbinder sunniernes fiqh med shiaernes kærlighed til ahl al-bayt
5) Tasawwuf adskiller sig fra almindelige sunni-muslimer ved deres metoder til renselse af hjertet og ihukommelse af Allah (dhikr)
se de tidligere besvarelser.6)Sufier er dem, som vil smage på retten og ikke kun se på menukortet og huske den udenad.

7) Sufier har den forståelse, at politisk Islam har mere eller mindre været en fiasko lige siden Khalifatet var bragt til ophør. Og har derfor lige siden bevidst forsøgt at leve og forstå Islam uden at være politisk engageret - forstået sådan at sufierne har meget fokus indad og mindre udad.

Abdul-Azeez skrev:Resten overlader jeg til bror Saifullah, må Allah ta3ala belønne ham.

Jeg mener ikke, om det har været praktiseret eller ej. Det ved jeg godt, at det har. Men om det har været et fuldt legitimt praksis indenfor Islam. Jeg har flere gange set, flere lærde henvise til sufierne, men alligevel betragte dem, som værende en anden uafhængige del af Islam.
F.eks. dette citat fra al-shafi'i, som jeg fandt på sufisme.dk. Bemærk, at han siger ikke vi, men De og Deres om sufierne og deres forståelse og praksis af Islam
"Jeg ledsagede sufierne og modtog blot tre ord fra dem: deres udtalelse om at tiden er et sværd: hvis du ikke skærer med det, så skærer det dig. Deres udtalelse om at hvis du ikke holder dit ego travlt optaget med sandheden, så vil det holde dig travlt optaget med falskheden. Deres udtalelse om at afsavn er immunitet."
- Imam ash-Shafi'i, as-Suyuti, Ta'yid al-haqiqa al-'aliyya
Hvis mit spørgsmål er upræcis, så med al respekt bror, så er dit besvarelse noget vrøvl. Jeg taler ikke om ekstrem tilfældene, for der er jeg kun enig. Og jeg har tidligere udtalt mig, om hvad jeg har set af mærklige ting i Egypten, af folk som kalder sig sufier - så lad ikke tage den diskussion igen.
Det jeg forsøger at spørge til er, om Al-azhar og kendte religiøse sufier har forskellige syn på tingene. Jeg kender dit svar, men jeg har som sagt et andet opfattelse og vil gerne have det bekræftede eller afkræftede af andre.
Hvorfor tror du altid at det er dig jeg spørger eller skriver til. Spørgsmålene er til alle. Og du behøver ikke at besvare dem alle sammen, hvis du ikke kan, vil eller har noget relevant eller nyt at sige.
Så forkert som noget nogensinde kan blive hmmm. Sikke en måde at udtrykke sig. Okay, hvis du mener, at det er forkert, så er det okay med mig, at du har den holdning. Jeg har blot bemærket at shiaerne dyrker ahl al-bayt på en anden måde end almindelige sunnier, og jeg har også bemærket samme fokus mod ahl al-bayt hos sufierne. Ikke sagt, at vi ikke allesammen elsker ahl al-bayt, men jeg taler blot om forskellige grad af fokus.
Det spørger jeg også mig selvom, men ikke desto mindre, så har der været mange, der har været imod sufierne og deres praksis. Derfor spørger jeg igen, om Tasawwuf også har andre elementer i deres forståelse af Islam end dem de lærer i for eksempel al-azhar
Blandt andet deres måde at gøre dhikr.
Ingen taler om patent, men om fokus. Spørgsmålet var om udsagnet kunne bekræftes eller afkræftes i så fald hvorfor. Det er ikke så svært, vel?
Hvis sufier ikke adskiller sig fra andre sunni-muslimer, hvorfor er der overhovedet noget som hedder tasawwuf og sufisme?

Beskæftiger man sig meget med tasawwuf og modtager man decideret undervisning af en uddannet shaykh, så kan man måske kalde sig sufi.
Mirak Mirak skrev:Salaam Alaikum
Interessant tråd.
Der bliver sagt gang på gang at Sufism er at renselse af hjertet, og læren om Ihsan. Det som altid har undret mig er, kan man ikke rense sin indre uden ar kalde sig sufi, eller tage imod de metoder som gøres brug af de forskellige tariqa idenfor sufisme?Beskæftiger man sig meget med tasawwuf og modtager man decideret undervisning af en uddannet shaykh, så kan man måske kalde sig sufi.
Udfra ovenstånde citat går jeg udfra at alle de der kalder sig sufi herinde har fået undervisning af en uddannet shaykh?
Kan godt være at Sufism engang har været noget vidunderligt som var baseret på sandheden(Allah ved bedst), men den er meget sløret og får mystisk nuomdage.
Bare man smutter en tur forbi diverse sufi-hjemmesider vil bekræfte dette.
Troen på Awliya er obligatorisk, men kan godt nok ikke tage seriøst de der påstår at de ved hvem der hører under denne velsignet gruppe.
At påstå bare fordi man er en shaykh af en bestemt tariqa, at man er specielt udvalgt af Allah, og har fået undervisning af vores ærede profet(gfvmh), Sahaba og selv profeten Khidr, er tvivltsomt for mit vedkommen.
Er man en shaykh af en bestemt tariqa opnår man automatisk en tilstand af oplysning og Kashf. Dette er hvad der hævdes i de forskellige hjemmesider.Og hvad der er værre opforderes man til at lave tawasul gennem den kæde shuyukh der er i retningen, folk som man ikke ved hvad deres dom er hos Allah.
Ang. Dhikr kan det også nogle gange blive for mystisk.
Frem sige en bestemt navn af Allah(Subhana wa ta'ala) en bestemt antal gang.
sige dit og dat som slet ikke har basis i Islam. Hvor får de dette fra?
Gennem deres møder med afdøde shuyukh?
Allah ved bedst
| Underskriftindsamling på www.sufisme.dk Forum: Fri Debat Forfatter: )slettet( Svar: 2 |
Sufisme og islams udbredelse! Forum: Islam Forfatter: Ramazan Svar: 0 |
hvad er fard og hvad er sunna. Forum: Islam Forfatter: Abu Saif Svar: 13 |
Sufisme Forum: Islam Forfatter: Anonymous Svar: 65 |
Hvad er Bid'a og hvad er dens regler? Forum: Islam Forfatter: MWA Svar: 29 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst