Er det endelig tilladt, at høre musik?

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Er det endelig tilladt, at høre musik?

Indlægby aya » tirs maj 17, 2005 22:26

Wa salam u laikum søstre og brødre...
Jeg har hørt fra mange, at det er haram at høre musik...Men aner ikke om det er sandt og hvorfor det er...Forstår ik rigtig hvad de mener ved, at det er haram..Er der nogle der kan besvare mit spørgsmål...Det ville jeg bliver meget glad for... :)
aya

Re: Er det endelig tilladt, at høre musik?

Indlægby Risale-i Nur » tirs maj 17, 2005 22:34

aya skrev:Wa salam u laikum søstre og brødre...
Jeg har hørt fra mange, at det er haram at høre musik...Men aner ikke om det er sandt og hvorfor det er...Forstår ik rigtig hvad de mener ved, at det er haram..Er der nogle der kan besvare mit spørgsmål...Det ville jeg bliver meget glad for... :)

http://www.islamic.dk/modules.php?name= ... ight=musik

Det har været oppe før :)
Brugeravatar
Risale-i Nur

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Indlægby aya » tirs maj 17, 2005 22:38

okii hehe..Er ny bruger, så det er lidt svært at finde rundt i det..Tak for informationen :)
aya

Indlægby Risale-i Nur » tirs maj 17, 2005 22:46

aya skrev:okii hehe..Er ny bruger, så det er lidt svært at finde rundt i det..Tak for informationen :)

Det var så lidt, det er faktisk ikke så svært hvis du trykker på søg knappen kan du søge det du vil :) Men det kommer med tiden. Hjertelig velkommen hertil :D
Brugeravatar
Risale-i Nur

Indlægby Frode » tors maj 19, 2005 10:02

Risale-i Nur skrev:
aya skrev:Wa salam u laikum søstre og brødre...

http://www.islamic.dk/modules.php?name= ... ight=musik

Det har været oppe før :)

Hej til alle her i debatten - og selv om jeg ikke er muslim vil jeg også gerne byde aya hjertelig velkommen her på debatten!
Det er en stor oplevelse for mig, at erfare den frihed og respekt, der udøves i dette islamiske debatforum brugerne imellem - også overfor anderledes troende, blandt andre undertegnede, der er kristen.

Jeg har allerede i tråden, "musik....haram??", skrevet af moslima under siden Fri Debat bragt mit indlæg om, hvordan en troende kristen betragter musikinstrumenter, og bruger dem i sin gudsdyrkelse.

Her en genpart af min tråd:

Hej til alle i denne debat!

Jeg har fulgt jeres diskussion her, om det er forbudt eller ej - at gøre brug af musikinstrumenter.

Som troende kristen opfordrer Bibelen(de tidligere skrifter)os til at lovprise, ære og ophøje Gud med højlydt sang og musik. Så for mig lyder det fuldstændig urimeligt at forbyde brugen af MUSIKINSTRUMENTER, dersom det bruges til at ære og lovprise Gud med.

Der findes jo også mennesker(ateister/satanister) i verden i dag, som tilbeder Djævelen og Satan og bruger deres musikinstrumenter til det. Det er jo klart at et mennesker der tror på Gud må tage afstand fra den slags musik. Den er jo nedbrydende for sjæl og sind.

Men for den troende opfordrer Bibelen og Injil mange steder klart og tydeligt, til at bruge musik - ja alle slags musikinstrumenter.

Salme 150 lyder:

Citat:
Det store Halleluja

v1 Halleluja.
Lovpris Gud i hans helligdom,
lovpris ham i hans mægtige himmelhvælving!
v2 Lovpris ham for hans vælde,
lovpris ham for hans storhed!
v3 Lovpris ham med hornets klang,
lovpris ham med harpe og citer,
v4 lovpris ham med pauker og dans,
lovpris ham med strengespil og fløjter,
v5 lovpris ham med klingende cymbler,
lovpris ham med rungende cymbler!
v6 Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren.
H a l l e l u j a .

Og Salme 47 lyder:

Citat:
Salme af Kora-sønnerne.

v2 Alle folkeslag, klap i hænderne,
bryd ud i jubelråb for Gud!
v3 For Herren, den Højeste, er frygtindgydende,
en mægtig konge over hele jorden.
v4 Han lægger folkene under os,
folkeslagene under vore fødder.
v5 Han udvælger vort land til os,
Jakobs stolthed, som han elsker. Sela

v6 Gud drager op under jubelråb,
Herren drager op til hornets klang.
v7 Syng for Gud, syng!
Syng for vor konge, syng!
v8 For Gud er hele jordens konge,
syng hyldestsang!

v9 Gud er konge over folkene,
Gud sidder på sin hellige trone.
v10 Folkenes fyrster er samlet
med Abrahams Guds folk,
for jordens skjolde tilhører Gud.
Højt er han ophøjet.

Med fredshilsen Frode

PS: Dersom debatten fortsættes, og dersom der skulle være kommentarer også til dette indlæg, vil jeg anbefale at debatten fortsættes i hovedtråden: "musik....haram??" under siden Fri Debat
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen
Køn: Hankøn

FÃ¥et : 5 perler

Indlægby Miss_Ss » tors maj 19, 2005 21:56

Musik med instrumer i er haram..
VIA QURAAN AND SUNNA..

The Prophet said, "From among my nation, there will be people who will render as lawful adultery, weaving silk (for men), Al-Khamr (liquor) and AlMaa'azif (musical instruments)." [Al-Bukhari].

Abu Hurayrah narrated that the Prophet said, group of this nation will be transformed into monkeys and swine." They said, "Do not they testify that there is no god except Allah and that Mohammed is His Messenger?" He said, "Yes.
And also they fast pray and perform Hajj." They said, "Then, what is their problem?" He said, "They use musical instruments, drums and female singers. (One day) they will go to sleep after a night of drinking and having fun, In the morning, they will be transformed (by Allah) into monkeys and swine." [Iughathat Al-Lahfan].

The Noble Qur'an - Luqman 31:6

And of mankind is he who purchases idle talks (i.e. music, singing, etc.) to mislead (men) from the Path of Allah without knowledge, and takes it (the Path of Allah, the Verses of the Qur'an) by way of mockery. For such there will be a humiliating torment (in the Hell-Fire).

DAFF

According to the Sunnah, females can sing and beat the duff on the two 'Eids (specific Muslim celebrations) and to announce a Muslim wedding amongst themselves, and their voices shouldn't be raised loud enough or near enough to be heard by the men.

Hvis dette ikke er nok, så kan jog nok godt finde mer..
Men jeg har givet dig fra KORAN, så....

Khair InshAllah

As Salaam Aleikum
"And what can my enemies do to me:
For my imprisonment is meditation and my killing is Martyrdom and Expelling me from my residence is but a vacation"
Ibn Taymiyyah...

Man kan ikke bare tage en bid af æblet og lade rasten rådne...
Brugeravatar
Miss_Ss

Geografisk sted: Allahs Jord

Indlægby slettet1 » tors maj 19, 2005 23:16

Salam Alaikom Wa Rahmatu Allah Wa Barakatu

Som troende kristen opfordrer Bibelen(de tidligere skrifter)os til at lovprise, ære og ophøje Gud med højlydt sang og musik. Så for mig lyder det fuldstændig urimeligt at forbyde brugen af MUSIKINSTRUMENTER, dersom det bruges til at ære og lovprise Gud med.

Der findes jo også mennesker(ateister/satanister) i verden i dag, som tilbeder Djævelen og Satan og bruger deres musikinstrumenter til det. Det er jo klart at et mennesker der tror på Gud må tage afstand fra den slags musik. Den er jo nedbrydende for sjæl og sind.

Som muslim er det tilladt at høre anashid, som er en god form for musik, og man kan godt finde anashid, hvor der er gang i den og anashid til enhver lejlighed!

Når vi muslimer hører anashid er nogle ting som har forbindelse med Allah Subhan Wa ta'ala!

-Wa Salam your sis Susu
slettet1
Sølv Bruger

Indlægby Frode » fre maj 20, 2005 19:24

susu2088 skrev:Salam Alaikom Wa Rahmatu Allah Wa Barakatu

Som muslim er det tilladt at høre anashid, som er en god form for musik, og man kan godt finde anashid, hvor der er gang i den og anashid til enhver lejlighed!

Når vi muslimer hører anashid er nogle ting som har forbindelse med Allah Subhan Wa ta'ala!

-Wa Salam your sis Susu

Hej susu2088!

Tak for dit indlæg. som jo må være opmuntrende og godt nyt for dine trosfæller - jeg glæder mig da på jeres vegne, at det er tilladt for en muslim at høre "anashid", som, du skriver "er en god form for musik.

For mig som troende kristen er det en glæde og en livskraft at kunne tage mit musikinstrument og med det lovprise og takke min Gud og himmelske Far for frelsen og livet på denne jord og for det kommende evige liv han har lovet os på den NYE JORD.

Kærlig hilsen fra en lykkelig musikant :)
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

FÃ¥et : 5 perler

Indlægby Slettet_MJP » tors jan 05, 2006 21:14

Assalâmu 'alaykum!

Ved godt at der ikke har været igang i dette emne i et stykke tid nu, men jeg fandt nogle rigtig gode artikler, som jeg virkelig opfordrer jer til at læse..

"When the Qur'an is read, listen to it with attention, and hold your peace: that ye may receive Mercy." 7:207
Hvorfor ikke hellere høre Qur'ân end at lytte til musik?

http://www.islamicboard.com/basics-isla ... music.html

http://www.islamicboard.com/basics-isla ... 1-2-a.html
Et lille udpluk fra linket:
Music and Singing: A Detailed Fatwa
Answered by Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari, Leicester (UK)

.........

Conclusion

In the light of the above evidences from the Qur’an, sayings of our beloved Messenger of Allah (Allah bless him & give peace) and texts of the various Fuqaha, the following is the decisive ruling with regards to music:

Musical instruments that are solely designed for entertainment are unlawful, with or without singing. However, to play the tambourine (daf) at weddings (and other occasions according to some fuqaha) will be permissible.

As far as the songs are concerned, if they consist of anything that is unlawful or they prevent one from the obligatory duties, then they will be unlawful. However, if they are free from the abovementioned things (and they are not accompanied by instruments), then it will be permissible to sing them.

And Allah knows best

http://www.islamicboard.com/islamic-poe ... music.html
http://www.islamicboard.com/basics-isla ... araam.html
http://members.tripod.com/oum_abdulaziz/music1.html

LÆS DET!!

Barak Allâhu fikum wa fi amanallâh..

Ma'salâma..
Allâhumma sallî wa sallam wa baraka 'ala sayyidinâ Muhammad wa 'ala âlihi wa sahbihi ajma'în
Brugeravatar
Slettet_MJP
Sølv Bruger

Geografisk sted: al-Ardh

Indlægby Deen » fre jan 06, 2006 15:28

Så vidt jeg ved så er det kun Imam Ghazzalhi (kan ikke finde ud af at stave til hans navn, sorry) der har sagt at instrumenter var Halal. Mens de andre lærde mener at det er Haraam.

Ret mig endeligt hvis det er forkert.
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby Slettet_MJP » fre jan 06, 2006 18:23

Deen skrev:Så vidt jeg ved så er det kun Imam Ghazzalhi (kan ikke finde ud af at stave til hans navn, sorry) der har sagt at instrumenter var Halal. Mens de andre lærde mener at det er Haraam.

Ret mig endeligt hvis det er forkert.

Assalâmu 'alaykum..

Ja det mener jeg også jeg har hørt akhee! Men Allâhu 'alam.. På Sunnipath har de i hvert fald skrevet at det ikke er tilladt..

Ma'salâma..
Allâhumma sallî wa sallam wa baraka 'ala sayyidinâ Muhammad wa 'ala âlihi wa sahbihi ajma'în
Brugeravatar
Slettet_MJP
Sølv Bruger

Geografisk sted: al-Ardh

Indlægby Deen » lør jan 07, 2006 12:39

Wa Alaykumu Assalam

Nemlig har jeg også læst.

Og er der ikke en Hadith der siger at musik kalder Shaitan til bøn?

Wa Assalam
Billede
Billede
Brugeravatar
Deen
VIP Bruger

Indlægby grapezable » tirs nov 15, 2011 07:39

Musik, kvinder og sprut har jeg læst blive omtalt i mange hadis sammen. Det ene fører til det andet.

En tyrkisk lærd indenfor tasawuf går endvidere heller ikke ind for at man lytter til sange uden musik i det at man vil kunne få gode gerninger ved at lytte til koranen men ikke til sange. Ved ikke om lovprisning af profeten (sav) er inkluderet under sang.
Grapezable
Brugeravatar
grapezable

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 3 perler

Lignende emner

Tilbage til Islam