Jeg har hørt fra mange, at det er haram at høre musik...Men aner ikke om det er sandt og hvorfor det er...Forstår ik rigtig hvad de mener ved, at det er haram..Er der nogle der kan besvare mit spørgsmål...Det ville jeg bliver meget glad for...

Redaktør: Islam Mods

aya skrev:Wa salam u laikum søstre og brødre...
Jeg har hørt fra mange, at det er haram at høre musik...Men aner ikke om det er sandt og hvorfor det er...Forstår ik rigtig hvad de mener ved, at det er haram..Er der nogle der kan besvare mit spørgsmål...Det ville jeg bliver meget glad for...

aya skrev:okii hehe..Er ny bruger, så det er lidt svært at finde rundt i det..Tak for informationen
Men det kommer med tiden. Hjertelig velkommen hertil 
Risale-i Nur skrev:aya skrev:Wa salam u laikum søstre og brødre...
http://www.islamic.dk/modules.php?name= ... ight=musik
Det har været oppe før
Hej til alle i denne debat!
Jeg har fulgt jeres diskussion her, om det er forbudt eller ej - at gøre brug af musikinstrumenter.
Som troende kristen opfordrer Bibelen(de tidligere skrifter)os til at lovprise, ære og ophøje Gud med højlydt sang og musik. Så for mig lyder det fuldstændig urimeligt at forbyde brugen af MUSIKINSTRUMENTER, dersom det bruges til at ære og lovprise Gud med.
Der findes jo også mennesker(ateister/satanister) i verden i dag, som tilbeder Djævelen og Satan og bruger deres musikinstrumenter til det. Det er jo klart at et mennesker der tror på Gud må tage afstand fra den slags musik. Den er jo nedbrydende for sjæl og sind.
Men for den troende opfordrer Bibelen og Injil mange steder klart og tydeligt, til at bruge musik - ja alle slags musikinstrumenter.
Salme 150 lyder:
Citat:
Det store Halleluja
v1 Halleluja.
Lovpris Gud i hans helligdom,
lovpris ham i hans mægtige himmelhvælving!
v2 Lovpris ham for hans vælde,
lovpris ham for hans storhed!
v3 Lovpris ham med hornets klang,
lovpris ham med harpe og citer,
v4 lovpris ham med pauker og dans,
lovpris ham med strengespil og fløjter,
v5 lovpris ham med klingende cymbler,
lovpris ham med rungende cymbler!
v6 Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren.
H a l l e l u j a .
Og Salme 47 lyder:
Citat:
Salme af Kora-sønnerne.
v2 Alle folkeslag, klap i hænderne,
bryd ud i jubelråb for Gud!
v3 For Herren, den Højeste, er frygtindgydende,
en mægtig konge over hele jorden.
v4 Han lægger folkene under os,
folkeslagene under vore fødder.
v5 Han udvælger vort land til os,
Jakobs stolthed, som han elsker. Sela
v6 Gud drager op under jubelråb,
Herren drager op til hornets klang.
v7 Syng for Gud, syng!
Syng for vor konge, syng!
v8 For Gud er hele jordens konge,
syng hyldestsang!
v9 Gud er konge over folkene,
Gud sidder på sin hellige trone.
v10 Folkenes fyrster er samlet
med Abrahams Guds folk,
for jordens skjolde tilhører Gud.
Højt er han ophøjet.
Med fredshilsen Frode

Som troende kristen opfordrer Bibelen(de tidligere skrifter)os til at lovprise, ære og ophøje Gud med højlydt sang og musik. Så for mig lyder det fuldstændig urimeligt at forbyde brugen af MUSIKINSTRUMENTER, dersom det bruges til at ære og lovprise Gud med.
Der findes jo også mennesker(ateister/satanister) i verden i dag, som tilbeder Djævelen og Satan og bruger deres musikinstrumenter til det. Det er jo klart at et mennesker der tror på Gud må tage afstand fra den slags musik. Den er jo nedbrydende for sjæl og sind.
susu2088 skrev:Salam Alaikom Wa Rahmatu Allah Wa BarakatuSom troende kristen opfordrer Bibelen(de tidligere skrifter)os til at lovprise, ære og ophøje Gud med højlydt sang og musik. Så for mig lyder det fuldstændig urimeligt at forbyde brugen af MUSIKINSTRUMENTER, dersom det bruges til at ære og lovprise Gud med.
Som muslim er det tilladt at høre anashid, som er en god form for musik, og man kan godt finde anashid, hvor der er gang i den og anashid til enhver lejlighed!
Når vi muslimer hører anashid er nogle ting som har forbindelse med Allah Subhan Wa ta'ala!
-Wa Salam your sis Susu

Music and Singing: A Detailed Fatwa
Answered by Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari, Leicester (UK)
.........
Conclusion
In the light of the above evidences from the Qur’an, sayings of our beloved Messenger of Allah (Allah bless him & give peace) and texts of the various Fuqaha, the following is the decisive ruling with regards to music:
Musical instruments that are solely designed for entertainment are unlawful, with or without singing. However, to play the tambourine (daf) at weddings (and other occasions according to some fuqaha) will be permissible.
As far as the songs are concerned, if they consist of anything that is unlawful or they prevent one from the obligatory duties, then they will be unlawful. However, if they are free from the abovementioned things (and they are not accompanied by instruments), then it will be permissible to sing them.
And Allah knows best
Deen skrev:Så vidt jeg ved så er det kun Imam Ghazzalhi (kan ikke finde ud af at stave til hans navn, sorry) der har sagt at instrumenter var Halal. Mens de andre lærde mener at det er Haraam.
Ret mig endeligt hvis det er forkert.
| Tilladt at tegne mennesker? Forum: Halal/Haram Forfatter: Engel Svar: 5 |
Tilladt for en kvinde, at tage med til begravelse? Forum: Islam Forfatter: MuslimChild Svar: 11 |
Hvorfor er musik Haram..? Forum: Fri Debat Forfatter: Islamic-sister Svar: 80 |
Mors og fars dag tilladt? Forum: Islam Forfatter: rs16 Svar: 2 |
Ej tilladt el. haram? Forum: Islam Forfatter: Kimi Svar: 3 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster